Multilingual education in Europe: policy developments
Metadata
Show full item recordAuthor
Vez, José ManuelEditorial
Universidad de Granada
Materia
Multilingualism Plurilingual competences Language education CLIL Language policies Multilingüismo Competencias plurilingües Educación lingüística AICLE Políticas lingüísticas
Date
2009-06Referencia bibliográfica
Vez, J.M. Multilingual education in Europe: policy developments. Porta Linguarum, 12: 7-24 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/31856]
Abstract
In order to gain ground in the Europe of knowledge, we must make sure
that pupils in all EU countries receive the appropriate education and develop the right
knowledge and skills, including intercultural and plurilingual competences. But how
successful a cohesive process for a multilingual Europe is it likely to be? In which way
do new policy developments in language education affect curriculum decision-making,
professionalism and our own sense of identity and intercultural options? Up to which
point do ‘linguistic unity’ and ‘linguistic diversity’ have to be taken into account as
political and educational factors gearing towards European communicative integration?
How can we avoid policy developments which treat multilingualism as an ‘either - or’
decision and run the risk of creating social exclusion either through cultural or linguistic
exclusion? Is it possible in a multilingual Europe to develop a holistic language education
policy inclusive of ‘Global English’ and linguistic diversity? This article addresses these
questions by examining the effectiveness as policy development mechanisms of the
introduction of changes to policy and/or school practices that require modification or
renovation of language education. This examination incorporates analysis of the concept
and substance of multilingualism as part of European integration and offers new perspectives
on how it may be interpreted and utilised for the development of education policies in EU
countries. Con el objetivo de avanzar en la construcción de una Europa del conocimiento
es preciso asegurarse de que los niños en todos los países europeos reciben una
adecuada educación, con un buen desarrollo competencial, que incluya competencias
plurilingües e interculturales. Pero: ¿qué probabilidades tenemos de lograr un proceso
cohesivo a favor de una Europa multilingüe?; ¿de qué modo están afectando las nuevas
medidas políticas de desarrollo de la educación lingüística a las decisiones curriculares,
a la profesionalización docente y a nuestro propio sentido de la identidad y de las
opciones interculturales?; ¿hasta qué punto la ‘unidad lingüística’ y la ‘diversidad lingüística’
deben tenerse en cuenta como factores políticos y educativos que nos lleven hacia
una integración comunicativa europea?; ¿cómo podemos evitar acciones de política educativa
que traten el multilingüismo como una decisión opcional, corriendo el riesgo de crear exclusión social por medio de la marginación cultural o lingüística?; ¿es posible en
una Europa multilingüe poner en juego políticas integrales de educación lingüística que
incluyan al ‘Global English’ al tiempo que a la diversidad de lenguas? Este artículo trata
de dar respuesta a estos interrogantes mediante el análisis de la introducción de cambios,
como formas de políticas educativas, en las prácticas de los centros escolares con vista
a la modificación o renovación de la didáctica de las lenguas. Esta revisión incorpora el
análisis del concepto y la sustancia de multilingüismo como parte de la integración
europea, y ofrece nuevas perspectivas acerca de cómo se puede interpretar y aplicar en
el desarrollo de políticas educativas en los países de la Unión Europea.