The use of information technologies and audiovisual media in ELT: the Department of English in El Jadida, Morocco, as a case study
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Erguig, ReddadEditorial
Universidad de Granada
Materia
Information technologies (ITs) English language teaching Assessment Education Reform TIC (Tecnologías de la información y la comunicación) Enseñanza lengua inglesa Evaluación Reforma educativa
Fecha
2009-01Referencia bibliográfica
Erguig, R. The use of information technologies and audiovisual media in ELT: the Department of English in El Jadida, Morocco, as a case study. Porta Linguarum, 11: 115-128 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/31842]
Resumen
Within the framework of the New Reform evaluation, this article addresses
the issue of the use of Information Technologies and Audiovisual Media in English
Language Teaching at the university level, with a particular emphasis on a set of
language courses in the ‘DEUG’ cycle in the Department of English in El Jadida. A
semi-structured interview was used to elicit the students’ and teachers’ attitudes towards
these technologies, the ways they use these technologies to serve their teaching goals
and learning needs, respectively, and the problems they face in their attempts to implement
such technologies. The aim is to find out whether the attitudes teachers and students
have and the discourse produced about the perceived effects of these technologies
match with the actual practices. The results obtained indicate that both teachers and
students have positive attitudes towards these technologies, but they neither frequently
nor regularly use them due to factors related to students’ lack of motivation, the
unavailability of these technologies and the related infrastructure. We conclude that,
despite the little use of such technologies, the positive attitudes that both parties have
are a factor that could lead to their frequent, regular and fruitful use. En el marco de la evaluación de la Nueva Reforma, este artículo versa
sobre el uso de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en la
Enseñanza de la Lengua Inglesa a nivel universitario, con un énfasis particular en un
conjunto de cursos de idioma en el ciclo del ‘DEUG’ del departamento de inglés en EL
Jadida. El objetivo es descubrir si las actitudes que los profesores y los estudiantes
tienen y el discurso producido sobre los efectos percibidos de estas tecnologías son
adecuadas con las prácticas reales. Una entrevista semi-estructurada fue utilizada para
revelar las actitudes de los estudiantes y de los profesores hacia tales tecnologías, las
maneras en las que utilizan estas tecnologías para responder a sus metas de enseñanza y necesidades de aprendizaje, respectivamente, y los problemas a los que hacen frente
en sus intentos de llevar a cabo dichas tecnologías. Los resultados indican que los
profesores y los estudiantes tienen actitudes positivas hacia estas tecnologías, pero ni
las utilizan regularmente ni con frecuencia debido a los factores relacionados con una
falta de de motivación de los estudiantes, la indisponibilidad de dichas tecnologías y las
infraestructuras relacionadas. Concluimos que, pese al uso limitado de dichas tecnologías,
las actitudes positivas que profesores y alumnos tienen es un factor que podría
conducir a su uso frecuente, regular y fructífero.