Survival language learning syllabuses revisited: a customized functional-notional approach
Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Granada
Materia
Communicative Functions Needs analysis Notions Planning Situations Survival english Syllabus design Vocabulary Análisis de necesidades Diseño de programación Enfoque comunicativo Funciones Inglés de supervivencia Nociones Situaciones Vocabulario
Date
2006-01Referencia bibliográfica
Miranda García, A.; Calle Martín, J.; Sáez Melendo, A.B. Survival language learning syllabuses revisited: a customized functional-notional approach. Porta Linguarum, 5: 109-128 (2006). [http://hdl.handle.net/10481/30549]
Abstract
Research on survival English syllabuses has been scarce in the last decades.
There is nothing worse than the solitude of a teacher facing a course with such characteristics
as continuous hesitations about the materials, activities and the learners’ needs arise
every now and then. Our contribution stems from Nation and Crabbe’s article “A Survival
Language Learning Syllabus for Foreign Travel” published in System in 1991, where a
topic-based syllabus is proposed. The two-year experimental use of Nation and Crabbe’s
model, though successful, unveiled some shortcomings having to do with the inventory
of situations and the lexical domain included therein. In the light of the limited period
of instruction and the short-term benefits that these courses usually hold, a functional/
notional model has been designed for the purpose inasmuch as students seem to gain a
wider scope at the end of the learning process. La investigación en torno a la programación de un curso de inglés de
supervivencia ha sido bastante escasa en las últimas décadas, basada casi exclusivamente
en la publicación de libros de texto, la mayoría aplicados a la enseñanza del inglés como
segunda lengua. La presente contribución parte del artículo de Nation y Crabbe “A
Survival Language Learning Syllabus for Foreign Travel” (1991), donde se propone un
enfoque basado en tareas. El empleo del modelo propuesto por Nation y Crabbe, aunque
positivo en cuanto a los resultados, revela algunas deficiencias relacionadas
fundamentalmente con el inventario de situaciones así como el componente léxico de las
mismas. Estos cursos, por lo general, se caracterizan por su escaso número de horas así
como por las expectativas en los resultados. Por lo tanto, en el presente artículo se
propone un modelo funcional/nocional para los cursos de estas características que permite
obtener una mayor competencia comunicativa por parte de los alumnos.