Is teaching how to suggest a good suggestion? An empirical study based on EFL learners’ accuracy and appropriateness when making suggestions
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Universidad de Granada
Materia
Teaching Pragmatic competence Speech acts Suggestions Enseñanza Competencia pragmática Actos de habla Sugerencias
Fecha
2006-01Referencia bibliográfica
Fernández Guerra, A.; Martínez-Flor, A. Is teaching how to suggest a good suggestion? An empirical study based on EFL learners’ accuracy and appropriateness when making suggestions. Porta Linguarum, 5: 91-108 (2006). [http://hdl.handle.net/10481/30548]
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This study is part of a research project funded by (a) the Spanish Ministerio de Educación y Ciencia (HUM2004-04435/FILO), co-funded by FEDER, and (b) Fundació Universitat Jaume I and Caixa Castell ó-Bancaixa (P1.1B2004-34).Resumen
This paper focuses on the role of foreign language classroom instruction
and the effectiveness of an explicit teaching of pragmatic aspects, such as the speech act
of ‘suggesting’, to improve learners’ grammatical accuracy and pragmatic appropriateness.
Two are the main objectives: (1) to analyse the amount and type of suggestions used by
EFL learners, as well as the grammatical mistakes they make; and (2) to ascertain
whether learners receiving some sort of formal instruction on appropriate speech act
forms or structures will improve their linguistic and pragmatic competence. Este artículo se centra en el papel de la instrucción en el aula de lenguas
extranjeras y en la efectividad que puede tener la enseñanza explícita de aspectos
pragmáticos, como el acto de habla de la ‘sugerencia’, a la hora de mejorar la corrección
gramatical y la adecuación pragmática de los alumnos. Dos son los objetivos principales:
(1) analizar la cantidad y el tipo de sugerencias que utilizan los estudiantes de inglés y
los errores gramaticales que cometen; y (2) comprobar si los alumnos que reciben algún
tipo de instrucción formal sobre formas o estructuras apropiadas para actos de habla
mejoran su competencia lingüística y pragmática.