How does university teachers' emotional intelligence relate to their self-efficacy beliefs?
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Universidad de Granada
Materia
Emotional intelligence Self-efficacy University teachers Flexibility Optimism Interpersonal relationship Tehran (Iran) Inteligencia emocional Auto-eficacia Profesores universitarios Flexibilidad Optimismo Relaciones interpersonales Teherán (Irán)
Fecha
2014-01Referencia bibliográfica
Sarkhosh, M.; Rezaee, A.A. How does university teachers' emotional intelligence relate to their self-efficacy beliefs?. Porta Linguarum, 21: 85-100 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/30484]
Resumen
Some studies have indicated the relationship between Emotional Intelligence
(EI) and self-efficacy beliefs at schools or language institutes. This study, sought to investigate
this association among university teachers. 105 university teachers participated in the
present study. The participants were required to complete the “Teachers’ Sense of Efficacy
Scale” and the “Emotional Intelligence Questionnaire”. Correlation and regression analysis
were conducted on the data. The results of data analysis revealed that there was a strong positive
relationship between EI and self-efficacy beliefs. Furthermore, it was found that among
the fifteen components of EI, three subscales of Flexibility, Optimism and Interpersonal
Relationship were positive predictors of Efficacy beliefs. Algunos estudios dan pruebas de la existencia de una relación entre la inteligencia
emocional (EI, siglas en inglés) y la auto-confianza en las escuelas o institutos de lenguas.
Este estudio tiene como objetivo, estudiar esta relación entre los profesores universitarios.
Por ello se ha solicitado la participación de 105 profesores y se les pidió que respondan
a las preguntas respecto a “El sentido de los profesores sobre la gradación de eficacia” así
como “el cuestionario de la inteligencia emocional”. En los datos obtenidos se analizó tanto
la correlación como la regresión. El resultado del análisis de los datos muestra que existe una
relación positiva muy destacada entre EI y el auto-confianza. Además, se observó que tres
factores subescalas de los quince componentes, es decir: la flexibilidad, el optimismo y la
relación interpersonal eran considerados como los predicadores positivos de la eficacia.