Teaching English as a foreign language in higher education. Correlation with the sex variable.
Metadatos
Afficher la notice complèteAuteur
López Rodríguez, SlavaEditorial
Universidad de Granada
Materia
Calidad Docencia Inglés English Gender Teachers
Date
2025Referencia bibliográfica
Slava López Rodríguez (2025). Teaching English as a foreign language in higher education. Correlation with the sex variable. Journal for Educators, Teachers and Trainers JETT, Vol.16 (6) 38-52. ISSN:1989-9572
Résumé
El estudio de las diferencias de género en la calidad de la enseñanza está muy
extendido y revela resultados matizados que describimos. Los estudios sobre
calidad se han incrementado en los últimos tiempos en el campo de la educación.
Se han creado e implantado sistemas y procesos de acreditación para evaluar
la excelencia de la enseñanza a nivel mundial. En este trabajo analizamos la
correlación entre la variable sexo y la visión de la excelencia en los docentes de
inglés como Lengua Extranjera para orientar su evaluación, formación y
desarrollo. Utilizamos una metodología descriptiva- explicativa y aplicamos un
cuestionario para conocer la visión que tienen sobre la excelencia universitaria.
Después de una amplia revisión de aquellos indicadores que los profesionales
consideran necesarios para el desempeño de su tarea docente hemos
encontramos diferencias significativas de la variable sexo en distintas
dimensiones: visión de la enseñanza, conocimiento del contexto, apoyo
individual, desarrollo de la enseñanza, capacidad comunicativa, y evaluación
profesional las que explicamos en profundidad en el presente trabajo. The study of gender differences in the quality of education is widespread and
reveals nuanced results that we describe. Studies on quality have increased in
recent times in the field of education. Accreditation systems and processes have
been created and implemented to assess teaching excellence worldwide. In this
paper we analyze the correlation between the gender variable and the vision of
excellence in teachers of English as a Foreign Language to guide their
evaluation, training and development. We used a descriptive-explanatory
methodology and applied a questionnaire to find out their vision of university excellence. After an extensive review of those indicators that professionals
consider necessary for the performance of their teaching task, we found
differences in the sex variable in different dimensions such as: vision of teaching,
knowledge of the context, individual support, teaching development,
communicative ability, and professional evaluation, which we explain in depth in
this paper.