The Hebrew Laments (Qinot) of Judah ben David Ibn Yaḥya (MS Firkovicz Evr. I.165)
Metadata
Show full item recordAuthor
Van Bekkum, Wout JacEditorial
Universidad de Granada
Materia
Ibn Yaḥya Hebrew lament Qinah Iberian Jewry 1391 Lamento hebreo Judaísmo ibérico
Date
2025-04-21Referencia bibliográfica
Van Bekkum, W. J. (2025). The The Hebrew Laments (Qinot) of Judah ben David Ibn Yaḥya (MS Firkovicz Evr. I.165). Miscelánea De Estudios Árabes Y Hebraicos. Sección Hebreo, 74, T1-T61. https://doi.org/10.30827/meahhebreo.v74.31806
Abstract
This edition of Hebrew laments (qinot) by Judah ben David Ibn Yaḥya is based on MS Firkovicz Evr. I.165, a valuable source for becoming acquainted with unknown compositions that do not bear the hallmarks of later adaptations and alternations. Judah ben David Ibn Yaḥya (ca. 1365 – ca. 1420) was one of the many prominent descendants of the renowned Ibn Yaḥya / Ya‘īsh families who were active and productive in Spain, Portugal, and the Ottoman Empire. His qinot occasionally mention the incidents that occurred during the summer of 1391 in detail. There are also allusions to the growing intolerance towards Iberian Jewry as a result of forced disputations and mass conversions during the 15th century. As an elegist, Judah Ibn Yaḥya almost exclusively survived in this manuscript, combining conventional characteristics of the qinah genre with a unique personal style. La presente edición de los lamentos hebreos o qinot de Judá Ibn Yaḥya se basa en el MS Firkovicz Evr. I.165, una valiosa fuente para familiarizarse con composiciones desconocidas, que no presentan las características de las adaptaciones y alternancias posteriores. Judá ben David Ibn Yaḥya (c.a. 1365 – c.a. 1420) fue uno de los muchos descendientes destacados de las renombradas familias Ibn Yaḥya/Ya'īsh, activas y productivas en España, Portugal y el Imperio Otomano. Sus qinot mencionan ocasionalmente con detalle los incidentes ocurridos en el verano de 1391. También hay alusiones a la creciente intolerancia hacia la judería ibérica como consecuencia de las disputas forzadas y las conversiones masivas durante el siglo XV. Como autor de elegías, Judá Ibn Yaḥya ha sobrevivido casi exclusivamente en este manuscrito, en el que se combinan las características convencionales del género qinah con un estilo personal único.