Raimunda Marques do Nascimento's reading and writing practices in Tremembé Differentiated Indigenous Education
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Universidad de Málaga
Materia
Indigenous Educational practices Education Hybrid oral history Literacy Indígenas Prácticas educativas Educación Lecto-escritura Historia oral híbrida
Fecha
2024-11-27Referencia bibliográfica
Menezes Pereira Pinto A.S., & Fiuza Fialho, L.M. (2024). Raimunda Marques do Nascimento’s reading and writing practices in Tremembé Differentiated Indigenous Education. Investigaciones Sobre Lectura, 19(2), 112-131. https://doi.org/10.24310/isl.19.2.2024.19181
Patrocinador
Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (Funcap)Resumen
Schooling has been imposed on indigenous peoples as a form of acculturation since the beginning of Brazilian
colonization. This research focuses on the life story of the protagonist of differentiated indigenous education in the state
of Ceará-Brazil, Raimunda Marques do Nascimento, of the Tremembé ethnic group. She is an educator whose life has
been marked by her activism and who, in 1991, founded the first differentiated indigenous school in the state. The
objective was to describe Raimundinha's pedagogical practices in relation to the social, cultural and political context of
indigenous education in Ceará. The methodology used was hybrid oral history. The data collection consisted of oral
narratives that were recorded, textualized and validated by the interviewees (indigenous and non-indigenous). It was
found that Raimundinha Marques had developed an innovative practice, motivated by the negative experiences she had
in formal schools when she was discriminated against as an indigenous person. She founded the Alegria do Mar School
in the village of Praia de Almofala, in the municipality of Itarema, Ceará. Her educational practices valued indigenous
cultural knowledge and focused not only on the processes of reading and writing, but also on the transmission of her
people’s culture, emphasizing the Torém, the sacred ritual of the Tremembé people. It can be concluded that Raimunda’s
literacy practice was different from conventional education, leaving a legacy of a differentiated indigenous education for
the indigenous peoples of the State of Ceará. La educación escolar se impone a los pueblos indígenas desde el inicio de la colonización brasileña como forma de
aculturación. Esta investigación se centra en la historia de vida de la protagonista de la Educación Indígena Diferenciada
en el estado de Ceará-Brasil, Raimunda Marques do Nascimento, de la etnia Tremembé. Se trata de una educadora cuya
trayectoria vital ha estado marcada por su activismo y que, en 1991, fundó la primera Escuela Indígena Diferenciada del
estado. El objetivo fue describir las prácticas educativas llevadas a cabo por Raimundinha en la relación con el contexto
social, cultural y político de la educación indígena en Ceará. La metodología adoptada fue la Historia Oral Híbrida. La
recolección de datos consistió en narraciones orales que fueron grabadas, textualizadas y validadas por los entrevistados
(indígenas y no indígenas). Se constató que Raimundinha Marques había desarrollado una práctica innovadora, motivada
por las experiencias negativas que había tenido en escuelas formales al ser discriminada por indígena. Así, fundó la
escuela Alegria do Mar, en la aldea de Praia de Almofala, en el municipio de Itarema, Ceará. Sus prácticas educativas
valoraban el conocimiento cultural indígena y se centraban no sólo en los procesos de lectoescritura, sino en la transmisión
de la cultura de su pueblo, haciendo hincapié en el Torém, el ritual sagrado del pueblo Tremembé. Se puede concluir que
la práctica de lectura y escritura de Raimunda fue diferente de la educación convencional, dejando un legado de la
constitución de una Educación Indígena Diferenciada para los pueblos indígenas del estado de Ceará.