Effect of Teaching Style on Academic Self-Concept in Mexican University Students of Physical Education: Multiple Mediation of Basic Psychological Needs and Motivation
Metadata
Show full item recordAuthor
Espinoza Gutiérrez, Roberto; Fernández Baños, Raúl; Calleja Núñez, Juan José; Granero Gallegos, AntonioEditorial
Universidad de Almería
Materia
Validation Autonomous motivation Controlled motivation Amotivation Controlled style Validación Motivación autónoma Motivación controlada Desmotivación Estilo controlador
Date
2024-08-08Referencia bibliográfica
Espinoza-Gutiérrez, R., Baños, R., Calleja-Núñez, J. J., & Granero-Gallegos, A. (2024). Effect of Teaching Style on Academic Self-Concept in Mexican University Students of Physical Education: Multiple Mediation of Basic Psychological Needs and Motivation. Espiral Cuadernos del Profesorado, 17(36), 46-61. https://doi.org/10.25115/ecp.v17i36.10087
Abstract
The objectives were to analyze the psychometric properties of the adaptation of ASC and Interpersonal Teaching
Style in Higher Education (ITSHE) scales, as well as to analyze the predictive effect of ITS on ASC, considering
the multiple mediation of basic psychological need satisfaction (SBPN), basic psychological need frustration
(FBPN), and academic motivation. Study 1 involved 357 subjects aged between 18 and 45 years. The
psychometric properties of the ITS and ASC scales were analyzed. Study 2 involved,808 subjects aged between
18 and 45 years. Structural equation modeling was employed for the analysis. The ITSHE and ASC scales were
found to be valid and reliable. SEM analysis revealed multiple mediation effects of SBPN and autonomous
motivation between autonomy support and ASC, significantly increasing the total effects on ASC. The
Autonomy-supportive style positively predicted SBPN, autonomous motivation, controlled motivation, and
ASC, and negatively predicted FBPN and amotivation. Conversely, a controlling teaching style negatively
predicted FBPN and amotivation. University students' ASC is enhanced when instructors support autonomy,
thereby fostering SBPN and autonomous motivation. Este estudio tuvo por objetivo analizar las propiedades psicométricas de la adaptación de las escalas de
Autoconcepto Académico (ASC) y Estilo Interpersonal Docente en Educación Superior (EIDES) en
universitarios mexicanos, así como analizar el efecto predictivo del EIDES sobre el ASC, considerando la
mediación múltiple de la Satisfacción De Necesidades Psicológicas Básicas (SNPB), la Frustración De
Necesidades Psicológicas básicas (FNPB) y la motivación académica. En el estudio-1 participaron 357 sujetos de
entre 18 y 45 años. Se analizaron las propiedades psicométricas de las escalas de EIDES y ASC. En el estudio-2
participaron, 808 sujetos de entre 18 y 45 años. Se empleó el modelado de ecuaciones estructurales para el
análisis. Las escalas de EIDES y ASC resultaron ser válidas y fiables. El análisis de ecuaciones estructurales
reveló efectos de mediación múltiple de la SNPB y la motivación autónoma entre el apoyo a la autonomía y el
ASC, aumentando significativamente los efectos totales sobre el ASC. El estilo de apoyo a la autonomía predice
positivamente la SNPB, la motivación autónoma, la motivación controlada y el ASC; y predice negativamente la
FNPB y la desmotivación. Por el contrario, el estilo de enseñanza controlador predice negativamente la FNPB y
la desmotivación.