Job satisfaction in primary and secondary school teachers in areas under the andalusian regional strategy for social cohesion and inclusion in disadvantaged areas (ARSSCIDA)
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Serrano-García, Jennifer; Olmos Gómez, María Del Carmen; Olmedo Moreno, Eva María; Expósito López, JorgeMateria
Job Satisfaction Andalusian Regional Strategy for Social Cohesion and Inclusion in Disadvantaged Areas Primary Education Secondary Education Vulnerable Students Scale
Fecha
2024-04-24Referencia bibliográfica
Serrano-García, J., Olmos-Gómez, Mª. C., Olmedo-Moreno, E. Mª., & Expósito-López, J. (2024). Job Satisfaction in Primary and Secondary School Teachers in Areas under the Andalusian Regional Strategy for Social Cohesion and Inclusion in Disadvantaged Areas (ARSSCIDA). The International Journal of Diversity in Education, 24 (2), 59-80. https://doi.org/10.18848/2327-0020/CGP/v24i02/59-80.
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ÍTACA. Investigación en la transformación de los contextos y aprendizajes. Ref: HUM-983Resumen
The health crisis has led to new forms of inequality in Spanish society that especially affect areas identified as being disadvantaged by the Andalusian Regional Strategy for Social Cohesion and Inclusion (ARSSCIDA). This situation has demanded a huge effort and sacrifice on behalf of teaching staff in primary and secondary education in these areas. The main aim of the present study was to identify the job satisfaction (JS) felt by teachers working at these educational stages in socially marginalized areas. For this, a quantitative method was employed to elaborate the Job Satisfaction Scale—Primary and Secondary School Teacher Version (JSS—VPSSET). This scale was then administered to a sample of 102 primary and secondary school teachers in ARSSCIDA areas. Descriptive analysis and Student’s t-tests were performed. Significant differences emerged according to educational stage and teaching experience. The present study demonstrates that teaching staff located in the aforementioned areas have medium to high job satisfaction. Further, primary school teachers and those who have fewer years of teaching experience report greater job satisfaction than secondary school teachers and those with many years of professional teaching experience. Such aspects must be addressed when establishing updated measures that enable better job satisfaction and, consequently, increase motivation and professional performance and, finally, provide quality teaching to students at risk of social exclusion. La crisis sanitaria ha provocado nuevas formas de desigualdad en la sociedad española que afectan especialmente a las zonas identificadas como desfavorecidas por la Estrategia Regional Andaluza de Cohesión e Inclusión Social (ARSSCIDA). Esta situación ha exigido un enorme esfuerzo y sacrificio por parte del profesorado de educación primaria y secundaria de estas zonas. El objetivo principal del presente estudio fue identificar la satisfacción laboral (JS) que sienten los profesores que trabajan en estas etapas educativas en zonas socialmente marginadas. Para ello, se empleó un método cuantitativo para elaborar la Escala de Satisfacción Laboral-Versión para Profesores de Primaria y Secundaria (JSS-VPSSET). A continuación, se administró esta escala a una muestra de 102 profesores de primaria y secundaria de zonas ARSSCIDA. Se realizaron análisis descriptivos y pruebas t de Student. Se observaron diferencias significativas en función de la etapa educativa y la experiencia docente. El presente estudio demuestra que el profesorado ubicado en las zonas mencionadas presenta una satisfacción laboral media-alta. Además, los profesores de primaria y los que tienen menos años de experiencia docente manifiestan una mayor satisfacción laboral que los de secundaria y los que tienen muchos años de experiencia profesional docente. Estos aspectos deben ser tenidos en cuenta a la hora de establecer medidas actualizadas que permitan mejorar la satisfacción laboral y, en consecuencia, aumentar la motivación y el rendimiento profesional y, finalmente, proporcionar una enseñanza de calidad a los alumnos en riesgo de exclusión social.