@misc{10481/71649, year = {2021}, month = {6}, url = {http://hdl.handle.net/10481/71649}, abstract = {Over the last decade online dispute resolution (ODR) has moved from merely e-commerce litigation to widespread use in court systems. Two phenomena have led to this situation: the rise of Self-Represented Litigants and Courts moving beyond their traditional focus, allowing parties, for instance, to file a claim, formulate their arguments, obtain legal information or even a receive a forecast about the resolution of the case. AI tools have mainly been used to enable legal professionals (lawyers, mediators) to better perform their tasks. Today some jurisdictions have begun to provide justice users with truly useful intelligent- user centric ODR systems incorporating assessment and diagnosis AI tools. These tools may provide information about a possible outcome. This paper analyses the use being made by some jurisdictions of combined Online Dispute Resolution and Artificial Intelligence tools and aims to promote the debate on the ethical governance of making these tools available to unrepresented litigants. The evaluation follows a European perspective on the ethical governance of the use of AI in the Justice System.}, abstract = {A lo largo de la última década, la resolución de litigios en línea (ODR) se ha movido desde la resolución de litigios derivados del comercio electrónico a su uso generalizado por los sistemas judiciales. Dos fenómenos han conducido a esta situación: el aumento de los litigantes auto-representados y el hecho de que los tribunales vayan más allá de su enfoque tradicional, permitiendo a las partes, por ejemplo, presentar una demanda, formular sus argumentos, obtener información jurídica o incluso recibir un pronóstico sobre la resolución del caso. Las herramientas de IA se han utilizado principalmente para permitir a los profesionales del derecho (abogados, mediadores) realizar mejor sus tareas. En la actualidad, algunas jurisdicciones han comenzado a proporcionar a los usuarios de la justicia sistemas ODR inteligentes centrados en el usuario realmente útiles que incorporan herramientas de IA de evaluación y diagnóstico. Estas herramientas pueden proporcionar información sobre un posible resultado del litigio. Esta contribución analiza el uso que están haciendo algunas jurisdicciones de las herramientas combinadas de resolución de litigios en línea e inteligencia artificial y pretende promover el debate sobre la gobernanza ética de la IA cuando se pone a disposición de los litigantes sin representación. El trabajo tiene en cuenta la perspectiva europea sobre la gobernanza ética del uso de la IA en el sistema judicial.}, organization = {Unidad de Excelencia de Investigación Sociedad Digital: Seguridad y Protección de Derechos}, organization = {Grupo de Investigación SEJ 175 Unión Europea, Derecho internacional privado y Derecho comparado}, publisher = {Association for Computing Machinery}, keywords = {Artificial Intelligence}, keywords = {Self-Represented Litigants}, keywords = {Public Justice System}, keywords = {sistema público de justicia}, keywords = {litigantes sin representación}, keywords = {Inteligencia artificial}, title = {Making intelligent online dispute resolution tools available to self-represented litigants in the public justice system: towards and ethical use of the AI technology in the administration of justice}, doi = {https://doi.org/10.1145/3462757.3466077}, author = {Esteban De La Rosa, Fernando and Zeleznikow, John}, }