@misc{10481/64787, year = {2020}, url = {http://hdl.handle.net/10481/64787}, abstract = {The aim of this study was to determine Spanish teachers’ perceptions about the competence-based curriculum model (CBCM) introduced by LOE (2006) and maintained by later legislation, ten years after its deployment. Participants were 1408 Spanish Primary and Secondary School teachers (719 women and 689 men). Participants answered an ad hoc questionnaire consisting of a 23-item, fivefactor scale (beliefs about the theoretical model, level of implementation of the model, difficulties in implementing the model, resources, and professional development). The questionnaire was sent through an on-line application to all Spanish Primary and Secondary Schools. The results show that teachers perceive the importance of curricular change although their expectations are negative regarding its implementation in classrooms. They are committed to the application of the CBCM but there is still a great demand for training and contextual conditions need to be improved. Regarding the factors analyzed, women have a better consideration of the degree of application of teaching strategies or the uniformity in the implementation of CBCM, while men score significantly higher in available resources. Primary school teachers have a more favorable perception in most of the items than secondary school teachers. It is necessary to address all these difficulties observed by teachers if educational reforms are intended to have a real impact on the results of the educational process.}, abstract = {El objetivo de esta investigación fue conocer las percepciones del profesorado español sobre el modelo de currículo basado en competencias (MCC) introducido por la LOE (2006) y mantenido por legislaciones posteriores, diez años después de su implantación. Un total de 1408 docentes (719 mujeres y 689 varones). Los participantes contestaron un cuestionario diseñado ad hoc, consistente en una escala de cinco factores (creencias sobre el modelo teórico; grado de aplicación del modelo; dificultades para la aplicación del modelo; recursos; y formación del profesorado) con 23 ítems. El cuestionario fue enviado mediante una aplicación on-line a todos los centros españoles. Los resultados obtenidos muestran que los docentes perciben la importancia del cambio curricular, aunque sus expectativas son negativas respecto a su aplicación en las aulas; están implicados en la aplicación del MCC; sigue existiendo una gran demanda de formación; y es necesario que mejoren las condiciones contextuales. En cuanto a los factores analizados, las mujeres tienen mejor consideración del grado de aplicación de estrategias didácticas o la uniformidad en la implementación del MCC, mientras que los hombres puntúan significativamente más alto en los recursos disponibles; los docentes de Educación Primaria tienen una percepción más favorable en la mayoría de los ítems que los docentes de Educación Secundaria; las diferencias entre docentes de las diferentes áreas de conocimiento no son relevantes. Es necesario atender a todas estas dificultades observadas por el profesorado, si se pretende que este tipo de reformas educativas tengan un impacto real sobre los resultados del proceso educativo.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Competences}, keywords = {Curricular reform}, keywords = {Curriculum evaluation}, keywords = {Professional development}, keywords = {Teachers}, keywords = {Competencias}, keywords = {Modelo educativo basado en competencias}, keywords = {Profesorado}, keywords = {Reforma educativa}, title = {2007- 2017: A decade of key competences in Spain}, doi = {10.30827/profesorado.v24i3.8236}, author = {García López, Luis Miguel and Gutiérrez, David and García Fernández, Beatriz and Lupiáñez Gómez, José Luis and Romo Pérez, Vicente and Eirín Nemiña, Raúl and Mateos Jiménez, Antonio}, }