@misc{10481/33233, year = {2014}, month = {9}, url = {http://hdl.handle.net/10481/33233}, abstract = {In this paper, we focus on topological approaches to space and we argue that experiences with topology allow middle school students to develop a more robust understanding of orientation and dimension. We frame our argument in terms of the phenomenological literature on perception and corporeal space. We discuss findings from a quasi-experimental study engaging 9 grades 5-8 students (10-13 years old) in a 6-week series of school-based workshops focused on knot theory. We discuss video data that shows how students engage with the intrinsic disorientation of mathematical knots through the use of gesture and movement.}, abstract = {En este trabajo, nos centramos en enfoques topológicos del espacio y sostenemos que las experiencias con topología permiten a los estudiantes de secundaria desarrollar una comprensión más sólida de la orientación y de la dimensión. Enmarcamos nuestro argumento en términos de la literatura fenomenológica de la percepción y el espacio corpóreo. Discutimos los hallazgos de un estudio cuasi-experimental con 9 estudiantes de quinto a octavo curso (10 a 13 años) que participaron en talleres sobre la teoría de nudos durante 6 semanas. Discutimos los datos de vídeo que muestran cómo los estudiantes se involucran con la desorientación intrínseca de los nudos matemáticos mediante el uso del gesto y movimiento.}, publisher = {Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)}, keywords = {Body}, keywords = {Geometry}, keywords = {Knots}, keywords = {Orientation}, keywords = {Phenomenology}, keywords = {Topology}, keywords = {Cuerpo}, keywords = {Fenomenología}, keywords = {Geometría}, keywords = {Nudos}, keywords = {Orientación}, keywords = {Topología}, title = {(Dis)orientation and spatial sense: topological thinking in the middle grades}, author = {Freitas, Elizabeth de and McCarthy, Mary Jean}, }