Adoption of e-wallets: trust and perceived risk in Generation Z in Colombia Gómez-Hurtado, Catalina Gálvez-Sánchez, Francisco Jesús Prados Peña, María Belén Ortíz-Zamora, Andrés Felipe Perceived risk Perceived trust Perceived security e-Wallets Extended TAM Confianza percibida Riesgo percibido Privacidad percibida Seguridad percibida TAM ampliado Monederos electrónicos Purpose This study aims to explore the development of trust in relation to security and privacy concerns, as well as the influence of perceived risk on the intention to use e-wallets. The research focused on the Colombian context because of its characterization as an underdeveloped financial system that has experienced considerable security and privacy violations in recent years. Additionally, this geographical area is relatively under-researched, and the target demographic for this investigation was Generation Z, given their pivotal role in driving the adoption of e-wallets. Design/methodology/approach Based on measurement scales that had already been tested in the academic literature on mobile payment systems, a questionnaire was developed and distributed electronically. A total of 424 responses were obtained from young Colombians. Structural equation modeling (SEM), specifically the PLS-SEM method, was used to process the data to study the explanatory and predictive power of the proposed model. Findings The findings revealed that security and privacy have a positive and significant effect on perceived trust, and that this at the same time has a positive and significant effect on attitude, perceived usefulness, perceived ease and intention to use, as well as a significant but negative effect on perceived risk. On the other hand, perceived risk showed an inverse, but not significant, relationship with intention to use. Originality/value This research explored the adoption of e-wallets by young people in Colombia, which has been widely claimed in the academic literature. In a turbulent context with a high distrust of financial institutions, as well as a change in digital money consumption patterns, it is critical to understand the factors that contribute to the adoption of mobile payment services. The findings, in addition to contributing to the academic debate, have important implications for e-wallet providers, as they offer information that allows designing strategies to attract and keep current and potential users. At the same time, the recommendations by the authors allow the design of tools, especially related to security and privacy, to improve their trust and build loyalty, thus contributing to the consolidation and development of the mobile payment system. Objetivo – Este estudio explora el desarrollo de la confianza en relación con las preocupaciones sobre seguridad y privacidad, así como la influencia del riesgo percibido en la intención de utilizar monederos electrónicos. La investigación se centró en el contexto colombiano debido a su caracterización como un sistema financiero subdesarrollado que ha experimentado violaciones considerables de seguridad y privacidad en los últimos años. Además, esta área geográfica está relativamente poco investigada, y el público objetivo de esta investigación fue la Generación Z, dado su papel clave en la adopción de monederos electrónicos. Diseño/metodología/enfoque – Basado en escalas de medición ya probadas en la literatura académica sobre sistemas de pago móvil, se desarrolló y distribuyó electrónicamente un cuestionario. Se obtuvieron un total de 424 respuestas de jóvenes colombianos. Se utilizó el modelado de ecuaciones estructurales, específicamente el método PLS-SEM, para procesar los datos y estudiar el poder explicativo y predictivo del modelo propuesto. Resultados – Nuestros hallazgos revelaron que la seguridad y la privacidad tienen un efecto positivo y significativo en la confianza percibida, y que esto, a su vez, tiene un efecto positivo y significativo en la actitud, la utilidad percibida, la facilidad percibida y la intención de uso, así como un efecto significativo pero negativo en el riesgo percibido. Por otro lado, el riesgo percibido mostró una relación inversa, pero no significativa, con la intención de uso. Originalidad/valor – Esta investigación exploró la adopción de monederos electrónicos por parte de los jóvenes en Colombia, un tema ampliamente mencionado en la literatura académica. En un contexto turbulento con alta desconfianza hacia las instituciones financieras, así como un cambio en los patrones de consumo de dinero digital, es crucial comprender los factores que contribuyen a la adopción de servicios de pago móvil. Nuestros hallazgos, además de contribuir al debate académico, tienen importantes implicaciones para los proveedores de monederos electrónicos, ya que ofrecen información que permite diseñar estrategias para atraer y retener a usuarios actuales y potenciales. Al mismo tiempo, nuestras recomendaciones permiten diseñar herramientas, especialmente relacionadas con la seguridad y la privacidad, para mejorar la confianza y fomentar la lealtad, contribuyendo así a la consolidación y desarrollo del sistema de pago móvil. 2024-10-04T06:30:50Z 2024-10-04T06:30:50Z 2024-10-03 journal article Gómez-Hurtado, C., Gálvez-Sánchez, F.J., Prados-Peña, M.B., & Ortíz-Zamora, A.F. (2024). Adoption of e-wallets: trust and perceived risk in Generation Z in Colombia. Spanish Journal of Marketing - ESIC. DOI: 10.1108/SJME-01-2024-0017 https://hdl.handle.net/10481/95497 10.1108/SJME-01-2024-0017 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ open access Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional Emerald