How do ecotourists co-create value on digital platforms? The moderating role of ecotourist typology Hernández López, Laura Barrio García, Salvador Del Prados Peña, María Belén Value co-creation Ecotourism Digital platforms Purpose – This study aims to examine the process of value co-creation (VCC) on digital ecotourism platforms and the role of perceived platform usefulness and user participation behavior in that process. The study also seeks to determine the extent to which the typology of the ecotourist moderates VCC. Design/methodology/approach – A total of 420 users of a digital ecotourism platform participated in a study analyzing the factors that influence VCC. A mediation, moderation and conditional process analysis was used to test the proposed hypotheses. A K-means cluster analysis was also used to classify the ecotourists into four groups. Findings – The results show that perceived platform usefulness has a strong influence on the generation of VCC and also on user participation behavior. In turn, user participation behavior is an important driver of VCC. This study also highlights the moderating role of the ecotourist typology in the formation of VCC on these digital platforms. Practical implications – This study offers managers of digital ecotourism platforms a means to identify and motivate those ecotourists with the necessary skills and characteristics to become true co-creators of value. Originality/value – This study contributes to the existing knowledge on how value is co-created on digital ecotourism platforms, confirming the important antecedent role of perceived platform usefulness and user participation behavior, as well as the moderating role of ecotourist typology. Propósito El propósito de este estudio es examinar el proceso de co-creación de valor (VCC) en las plataformas digitales de ecoturismo y el papel de la utilidad percibida de la plataforma y el comportamiento de participación de los usuarios. El estudio también pretende determinar en qué medida la tipología del ecoturista modera la VCC. Metodología 420 usuarios de una plataforma digital de ecoturismo participaron en un estudio que analizaba los factores que influyen en la co-creación de valor. Se utilizó un análisis de mediación, moderación y proceso condicional para probar las hipótesis propuestas. También se utilizó un análisis de conglomerados K-means para clasificar a los ecoturistas en 4 grupos. Conclusiones Los resultados muestran que la utilidad percibida de la plataforma tiene una fuerte influencia en la generación de VCC y también en el comportamiento de participación del usuario. A su vez, el comportamiento de participación del usuario es un importante impulsor de la VCC. El estudio también destaca el papel moderador de la tipología ecoturística en la formación de VCC en estas plataformas digitales. Implicaciones prácticas El estudio ofrece a los gestores de plataformas digitales de ecoturismo un medio para identificar y motivar a aquellos ecoturistas con las habilidades y características necesarias para convertirse en verdaderos co-creadores de valor. Originalidad Este estudio contribuye al conocimiento existente sobre cómo se co-crea valor en las plataformas digitales de ecoturismo, confirmando el importante papel antecedente de la utilidad percibida de la plataforma y el comportamiento de participación de los usuarios, así como el papel moderador de la tipología del ecoturista. 2024-09-25T11:43:16Z 2024-09-25T11:43:16Z 2023-11-02 journal article Hernández López, L. & Del Barrio García, S. & Prados Peña, M.B. Vol. 27 No. 3, 2023 pp. 324-347. [https://doi.org/10.1108/SJME-02-2022-0018] https://hdl.handle.net/10481/95092 10.1108/SJME-02-2022-0018 eng http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ open access Atribución 4.0 Internacional Emerald Publishing