The transmedia narrative expansion of the princess archetype in the Rebel Princess board game García Pedreira, Rocío Wonder stories Literary education Board games Artistic media Transmedia storytelling Rewriting Cuentos maravillosos Educación literaria Juegos de mesa Medio artístico Narrativa transmedia Reescritura The card game Rebel Princess understood as a transmedia expansion of the archetype of the princess and her actantial function in traditional fairy tales, is a paradigmatic and frameable example within comparative studies on intermediality. For this reason, the following hypothesis w ill be put forth: that the language of narrative modern board games ( can be considered a novel artistic medium capable of establishing inter and transmedia relationships that extend the reach of the concept of reader intertext and affect the design o f efficacious pedagogical proposals for literary education. In order to achieve this objective, we adopt a methodological approach based on qualitative analysis, which draws upon the model of literary text analysis proposed by Lluch and Sanz Tejeda ( and the transformational model of intermedial analysis developed by Pardo ( Following the application of the methodology, the results demonstrate the viability of studying certain narrative games as artistic means of transmedia expansion, distinct fr om those previously considered. These narrative games exhibit particularities, including the active and interactive participation of the receiver in the multimodal narrative for its progress and completion. It is evident that proposals such as Rebel Prince ss have the capacity to participate in decentralised constellations made up of narratives from different media, such as the literary or filmic, due to inter and transmedia contacts with a macro universe of hypotextual references. El juego de cartas Rebel Princess, entendido como una expansión transmediática del arquetipo de la princesa y de su función actancial en los cuentos de hadas tradicionales, es un ejemplo paradigmático y enmarcable dentro de los estudios comparados sobre intermedialidad. Por esta razón, este trabajo hipotetiza sobre la consideración del lenguaje de los juegos de mesa modernos de corte narrativo como un nuevo medio artístico capaz de establecer relaciones inter y transmediales que expanden todavía más el alcance del concepto de intertexto lector y afectan al diseño de propuestas eficaces para la educación literaria. Para ello, se parte de un diseño metodológico de enfoque cualitativo, cuyo instrumento se construye a partir del modelo de análisis de textos literarios de Lluch y Sanz Tejeda (2021) y el modelo transformacional de análisis intermedial de Pardo (2018). Tras su aplicación, los resultados muestran la viabilidad del estudio de ciertos juegos narrativos como medios artísticos de expansión transmediática diferentes a los considerados hasta el momento, con particularidades propias de la necesidad de participación activa e interactiva del receptor en la narrativa multimodal para su avance y finalización. En efecto, se evidencia que propuestas como Rebel Princess tienen la capacidad de participar de las constelaciones descentralizadas integradas por narrativas provenientes de diferentes medios, como el literario o el fílmico, debido a los contactos inter y transmediales con un macrouniverso de referencias hipotextuales. 2024-09-10T08:59:00Z 2024-09-10T08:59:00Z 2024-06-28 journal article García-Pedreira, R. (2024). The transmedia narrative expansion of the princess archetype in the Rebel Princess board game. Investigaciones Sobre Lectura, 19(1), 1-22. https://doi.org/10.24310/isl.19.1.2024.18068 https://hdl.handle.net/10481/94246 10.24310/isl.19.1.2024.18068 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ open access Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional Universidad de Málaga