Vocabulary learning strategies of university students: the case of preparatory year students and English major students Al Fraidan, Abdullah Fakhli, Ibrahim Vocabulary learning strategies Learners’ strategies University learners Estrategias de aprendizaje de vocabulario Estrategias de los estudiantes Estudiantes universitarios This work was funded and supported by the Deanship of Scientific Research, Vice Presidency for Graduate Studies and Scientific Research, King Faisal University, Saudi Arabia [Grant No. 4,974]. Vocabulary-learning strategies play an important role in English language learning and acquisition. This study investigates the vocabulary learning strategies (VLSs) that university students use while they learn new words. It is an attempt to figure out whether VLSs differ across university levels. A 5-Likert scale vocabulary learning strategies-questionnaire and a semi-structured interview administered to 82 university learners (namely, 52 first-year English major male (EFL), and 32 Preparatory Year Deanship learners (PYD)). The results showed that EFL learners and PYD learners approximately share the same number of VLSs, yet the frequent use of their strategies is different. While EFL learners mostly use metacognitive strategies in learning new words, PYD learners use determination strategies most frequently. The results indicated that enrichment of the mental lexicon and autonomy in language learning are the main reasons for using some VLSs. Besides, the main reason for not using some VLSs is the unfamiliarity with those VLSs. Las estrategias de aprendizaje de vocabulario juegan un papel importante en el aprendizaje y la adquisición del idioma inglés. Este estudio investiga las estrategias de aprendizaje de vocabulario (VLS) que usan los estudiantes universitarios mientras aprenden nuevas palabras y las razones del uso y no uso de algunas VLS notables. Es un intento de averiguar si los VLS difieren entre los niveles universitarios. Un cuestionario de estrategias de aprendizaje de vocabulario de escala Likert de 5 y una entrevista semiestructurada administrada a 82 estudiantes universitarios (es decir, 52 estudiantes de inglés de primer año (EFL) y 32 estudiantes del decanato del año preparatorio (PYD)). Los resultados mostraron que los estudiantes de EFL y PYD comparten aproximadamente la misma cantidad de VLS, pero el uso frecuente de sus estrategias es diferente. Mientras que los estudiantes de EFL utilizan principalmente estrategias metacognitivas para aprender nuevas palabras, los estudiantes de PYD utilizan estrategias de determinación con mayor frecuencia. Los resultados indicaron que el enriquecimiento del léxico mental y la autonomía en el aprendizaje del idioma son las principales razones para utilizar algunos VLS. Además, la principal razón para no usar algunos VLS es la falta de familiaridad con esos VLS. 2024-06-04T11:08:33Z 2024-06-04T11:08:33Z 2024-01-31 journal article Al Fraidan, A. & Fakhli, I. (2024). Vocabulary learning strategies of university students: The case of preparatory year students and English major students. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (41), 45–63. https://doi.org/10.30827/portalin.vi41.24321 https://hdl.handle.net/10481/92320 10.30827/portalin.vi41.24321 eng http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ open access Atribución 4.0 Internacional Universidad de Granada