Teacher well-being matters: The case of students’ motivation on their own perceptions of native and non-native English speaker teachers Deng, Liwi Zhang, Lawrence Jun Mohamed, Naashia EFL teachers Teacher quality Native-speakerism Native English-speaking teachers Non-native English-speaking teachers Profesores de inglés como lengua extranjera Calidad docente Nativismo Profesores nativos de inglés Profesores no nativos de inglés English has become the most-widely used lingua franca in international communication, creating a demand for effective English teachers around the world. In reality, there is a surging demand for English teachers around the world and in China, with a greater inclination for native English-speaking teachers (NESTs) over non-native English-speaking teachers (NNESTs), a phenomenon commonly known as explicit or implicit advocacy of native-speakerism. Research has shown that Chinese students are affected by native-speakerism, harming Chinese English teachers' feelings and instructional practices. Even though research has shown that student characteristics play a role in students' perceptions of their teachers' effectiveness, few have examined more complex variables such as motivation and teacher well-being. To fill the research gap, we investigated 470 Chinese English-major students' perceptions of NESTs and NNESTs in relation to NNESTs' psychological well-being. Results show that students perceived NESTs and NNESTs as having different strengths and weaknesses. Such perceptions had various effects on both groups' well-being. Students' motivation was found positively correlated to their perceptions of NESTs and NNESTs. We discuss these findings for the purpose of raising students' awareness of native-speakerism and identifying possible means for teachers to improve their teaching effectiveness by adopting motivational strategies so that teacher well-being is given sufficient attention. El inglés se ha convertido en la lingua franca más utilizada en la comunicación internacional, creando una demanda de profesores de inglés eficaces en todo el mundo. En realidad, existe una creciente demanda de profesores de inglés en todo el mundo y en China, con una mayor inclinación por los profesores nativos de habla inglesa (NEST) que por los profesores no nativos de habla inglesa (NNEST), un fenómeno comúnmente conocido como defensa explícita o implícita del hablante nativo. Las investigaciones han demostrado que los estudiantes chinos se ven afectados por el habla nativa, lo que daña los sentimientos y la enseñanza de los profesores de inglés chino. Aunque la investigación ha demostrado que las características de los estudiantes juegan un papel en las percepciones de los estudiantes, pocos han examinado variables más complejas como la motivación y el bienestar de los docentes. Para llenar el vacío de investigación, investigamos las percepciones de NEST y NNEST de 470 estudiantes chinos de inglés principal en relación con el bienestar psicológico de los NNEST. Los resultados muestran que los estudiantes perciben que los NEST y los NNEST tienen diferentes fortalezas y debilidades. Tales percepciones tuvieron varios efectos en el bienestar de ambos grupos. Se encontró que la motivación de los estudiantes se correlacionó positivamente con sus percepciones de NEST y NNEST. Discutimos estos hallazgos con el propósito de aumentar la conciencia de los estudiantes sobre el habla nativa e identificar posibles medios para que los maestros mejoren su eficacia docente mediante la adopción de estrategias de motivación para que se preste suficiente atención al bienestar de los maestros. 2024-06-03T11:03:01Z 2024-06-03T11:03:01Z 2024-01-20 info:eu-repo/semantics/article DENG, L., ZHANG, L. J., & MOHAMED, N. (2024). Teacher well-being matters: The case of students’ motivation on their own perceptions of native and non-native English speaker teachers. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (IX), 113–133. https://doi.org/10.30827/portalin.viIX.29885 2695-8244 https://hdl.handle.net/10481/92261 eng http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución 4.0 Internacional Universidad de Granada