Does multilingualism affect foreign language classroom anxiety and foreign language enjoyment? Dewaele, Jean-Marc Sanz Ferrer, María Kamal Ahmed, Iman Albakistani, Alfaf Multilingualism Learner emotions Foreign Language Classroom Anxiety Foreign Language Enjoyment Multilingüismo Emociones del alumno Ansiedad en el aula de lengua extranjera Disfrute de la lengua extranjera Multilingual foreign language learners have been found to typically experience less Foreign Language Classroom Anxiety (FLCA) and more Foreign Language Enjoyment (FLE) than their less multilingual peers. Since most existing research was based on single databases, authors had to be careful to avoid sweeping generalisations about the positive effect of multilingualism. In order to increase validity, the current paper will investigate the link between the degree of multilingualism and two learner emotions using three different existing databases that contained relevant data but where multilingualism was not part of the research questions in the subsequent papers. Participants who contributed to the first database were 360 FL learners in a Kuwaiti university, the second database included data from 502 English Foreign Language (EFL) learners in secondary schools and universities in Morocco, and the third database included data from 181 pre-teen EFL learners in secondary schools in France. Separate statistical analyses of the three databases confirmed that multilingualism was linked to significantly higher FLE in all three databases and to lower FLCA in two out of the three databases. This suggests that knowing more languages contributes to more positive and fewer negative emotions in the FL class. Se ha descubierto que los estudiantes multilingües de lenguas extranjeras suelen experimentar menos ansiedad en el aula de lenguas extranjeras y más disfrute de la lengua extranjera que sus compañeros menos multilingües. Dado que la mayoría de las investigaciones existentes se basaban en bases de datos únicas, los autores debían tener cuidado de evitar generalizaciones radicales sobre el efecto positivo del multilingüismo. Para aumentar la validez, el presente artículo investigará el vínculo entre el grado de multilingüismo y dos emociones del alumno utilizando tres bases de datos diferentes que contenían datos relevantes pero donde el multilingüismo no formaba parte de las preguntas de investigación de los artículos posteriores. Los participantes que contribuyeron a la primera base de datos fueron 360 estudiantes de lengua extranjera en una universidad de Kuwait, la segunda base de datos incluyó datos de 502 estudiantes de lengua extranjera inglesa en escuelas secundarias y universidades de Marruecos, y la tercera base de datos incluyó datos de 181 preadolescentes que eran estudiantes de inglés como lengua extranjera en escuelas secundarias en Francia. Análisis estadísticos separados de las tres bases de datos confirmaron que el multilingüismo estaba relacionado con un disfrute significativamente mayor en las tres bases de datos y con un ansiedad más bajo en dos de las tres bases de datos. Esto sugiere que saber más idiomas contribuye a generar más emociones positivas y menos emociones negativas en la clase de lengua extranjera. 2024-05-22T07:59:33Z 2024-05-22T07:59:33Z 2024-01-25 journal article DEWAELE, J.-M., Sanz Ferrer, M., KAMAL AHMED , I., & ALBAKISTANI, A. (2024). Does multilingualism affect foreign language classroom anxiety and foreign language enjoyment?. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (IX), 13–29. https://doi.org/10.30827/portalin.viIX.29895 https://hdl.handle.net/10481/91954 eng http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ open access Atribución 4.0 Internacional Universidad de Granada