Chinese EFL teachers’ desire to attend professional development programs: Exploring the role of job satisfaction and organizational commitment Qi, Jiaming Derakhshan, Ali EFL teacher Professional development programs Job satisfaction Organizational commitment SEM analysis This work was supported by “Jiangsu Provincial Social Science Fund of China” (Grant No.: 22ZWD001). The influence of teachers’ inner forces and factors in professional development (PD) has been highlighted in the past decades. However, little is written about the interplay of English as a foreign language (EFL) teachers’ desires to attend PD programs and their perceived job satisfaction and organizational commitment. To fill this gap, this study used three questionnaires to inspect the relationships among these three constructs. It also aimed to showcase whether Chinese EFL teachers’ desire to attend PD programs is predicted by their job satisfaction and organizational commitment. Adopting a random sampling technique, a sample of 357 EFL teachers was recruited from different colleges and universities in China. The results of Structural Equation Modeling (SEM) and correlation analysis revealed a positive and strong correlation between teachers’ job satisfaction, organizational commitment, and their desire to attend PD programs. Moreover, it was found that both job satisfaction and organizational commitment could collectively predict around 73% of changes in teachers’ desire to attend PD programs. The results are discussed and implications for the theory and practice of second/foreign language (L2) education in light of psycho-affective factors are enlisted. En las últimas décadas se ha destacado la influencia de las fuerzas y factores internos de los profesores en el desarrollo profesional (DP). Sin embargo, se ha escrito poco sobre la interacción entre el deseo de los profesores de inglés como lengua extranjera (ILE) chinos de asistir a programas de DP y su percepción de satisfacción laboral y compromiso organizacional. Para llenar esta brecha, este estudio utilizó tres cuestionarios para inspeccionar la relación entre estos tres constructos. También tuvo como objetivo mostrar si el deseo de los profesores de inglés como lengua extranjera (ILE) chinos de asistir a programas de desarrollo profesional está predicho por su satisfacción laboral y compromiso organizacional. Una muestra de 357 profesores de ILE participaron en la encuesta. Los resultados del Modelo de Ecuaciones Estructurales (SEM) y el análisis de correlación revelaron una correlación positiva y fuerte entre la satisfacción laboral de los profesores y su compromiso organizacional, y su deseo de asistir a programas de desarrollo profesional. Además, se encontró que tanto la satisfacción laboral como el compromiso organizacional podrían predecir conjuntamente alrededor del 73% de los cambios en el deseo de los profesores de asistir a programas de desarrollo profesional (β = .73, p < .002). Se discuten los resultados y las implicaciones para la teoría y la práctica de la educación en segundo/idioma extranjero (L2) a la luz de los factores psicoafectivos. 2024-05-21T12:12:50Z 2024-05-21T12:12:50Z 2023-12-22 journal article QI, J., & DERAKHSHAN, A. (2023). Chinese EFL teachers’ desire to attend professional development programs: Exploring the role of job satisfaction and organizational commitment. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (2023c), 311–327. https://doi.org/10.30827/portalin.vi2023c.29656 https://hdl.handle.net/10481/91938 10.30827/portalin.vi2023c.29656 eng http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ open access Atribución 4.0 Internacional Universidad de Granada