A phenomenological inquiry into prospective EFL teachers’ perceived sense of belonging in school placement Ünsal-Görkemoğlu, Büşra Solhi, Mehdi Sense of belonging Practicum Pre-service teacher education Sentido de pertenencia Prácticum Formación inicial de docentes While the sense of belonging has seen a surge of interest in the field of social psychology, there has been a scarcity of research on the construct during school placement in initial teacher education (ITE) programs. The present study set out to explore the sense of belonging experiences of three prospective English as a foreign language (EFL) teacher during school placement along with the contributing factors involved in establishing a sense of belonging. The findings from exploratory focus group interviews with the participants and their graphic elicitation tasks revealed that interpersonal relationships and institutional factors possess essential roles in establishing a sense of belonging during school placement. Finally, pedagogical implications are discussed so as to enhance the effectiveness of school placement designs in ITE. Si bien el constructo de pertenencia ha visto un aumento de interés en el campo de la psicología social, ha habido una escasez de investigación sobre el sentido de pertenencia durante la colocación escolar en los programas de formación inicial del profesorado (IDP). Basado en esta premisa, el presente estudio se propuso explorar las experiencias de sentido de pertenencia de tres futuros profesores de EFL durante la colocación escolar junto con los factores contribuyentes involucrados en el establecimiento de un sentido de pertenencia. Los hallazgos de las entrevistas exploratorias de grupos focales con los participantes y sus tareas de elicitación gráfica revelaron que las relaciones interpersonales y los factores institucionales desempeñan un papel esencial en el establecimiento de un sentido de pertenencia durante la colocación escolar. Finalmente, se discuten las implicaciones pedagógicas con el fin de mejorar la efectividad de los diseños de prácticas escolares en IDP. 2024-05-17T09:20:06Z 2024-05-17T09:20:06Z 2023-12-22 journal article ÜNSAL-GÖRKEMOĞLU, B., & SOLHI, M. (2023). A phenomenological inquiry into prospective EFL teachers’ perceived sense of belonging in school placement. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (2023c), 213–232. https://doi.org/10.30827/portalin.vi2023c.29649 https://hdl.handle.net/10481/91906 10.30827/portalin.vi2023c.29649 eng http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ open access Atribución 4.0 Internacional Universidad de Granada