Foreign language enjoyment and foreign language classroom anxiety among Chinese learners of German Chen, Yu Chen, Chuchu Liu, Siqi Foreign language enjoyment Foreign language classroom anxiety Foreign language learners German-as-a-foreign-language classroom Chinese higher education Disfrute de lenguas extranjeras Ansiedad en el aula de lenguas extranjeras Alumnos de idiomas extranjeros Aula de alemán como lengua extranjera Educación superior en China This study was supported by the National Social Science Fund of China (Grant No. 19WZXB011) and the Humanities and Social Sciences Youth Foundation of the Ministry of Education of China (Grant No. 22YJC740047). This study examines both the foreign language enjoyment (FLE) and the foreign language classroom anxiety (FLCA) of 201 Chinese university students of non-German majors who were learning the German language. A questionnaire based on the FLE scale and the FLCA scale was employed to examine the participants’ classroom emotions as well as other learner- and teacher-related variables. Participants reported a higher level of FLE than FLCA, with these two emotions being negatively correlated. Also, regression analysis showed that FLE can be strongly predicted by teacher-related variables, while FLCA is predicted by learner-related variables. Moreover, qualitative analysis of the open-ended questions in the questionnaire showed that learners’ FLE in the German classroom was boosted by their sense of achievement in learning a new language and frequent interaction between the participants and their teachers and classmates. At the same time, the relatively high demands of German language learning and frequent exams resulted in higher FLCA. The findings suggest that teachers could organize diverse classroom activities and integrate more culture-related content to enhance their students’ FLE. Meanwhile, they could also adopt more flexible methods of assessment and provide clearer instructions thereon to help students to be more prepared, thereby ameliorating their FLCA. El presente estudio profundiza en el disfrute de lenguas extranjera (FLE) y ansiedad en el aula de lenguas extranjeras (FLCA) de 201 universitarios chinos de carreras no alemanas. Se empleó un cuestionario basado en escalas FLE y FLCA para examinar emociones en el aula de los participantes, y otras variables relacionadas con el alumno y el profesor. Los participantes mostraron un mayor nivel de FLE que FLCA, y que estas dos emociones estaban negativamente correlacionadas. El análisis de regresión demostró que FLE puede ser fuertemente predicha por variables relacionadas con el profesor y FLCA, por las con el alumno. Además, el análisis cualitativo de las preguntas abiertas manifestó que el FLE se vio impulsado por la sensación de logro en el aprendizaje de una nueva lengua y la frecuente interacción entre los participantes y sus profesores y compañeros. Simultáneamente, causaron una mayor FLCA la exigencia relativamente alta del aprendizaje del alemán y exámenes frecuentes. Según los resultados, sugerimos que los profesores organicen diversas actividades en el aula e integren más contenidos vinculados con la cultura para mejorar el FLE estudiantil. Mientras tanto, pueden adoptar formas más flexibles de evaluación e instrucciones más claras para prepararles más, mejorando así su FLCA. 2024-05-15T11:16:36Z 2024-05-15T11:16:36Z 2023-11-15 info:eu-repo/semantics/article Chen, Y., Chen, C., & Liu, S. (2023). Foreign language enjoyment and foreign language classroom anxiety among Chinese learners of German. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (VIII), 115–131. https://doi.org/10.30827/portalin.viVIII.29242 https://hdl.handle.net/10481/91829 10.30827/portalin.viVIII.29242 eng http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución 4.0 Internacional Universidad de Granada