Abū Ḫayyān al-Tawḫīdī’s Gnoseology: A Study of “al-Laylà l-khāmisa wa-l-thalāthūn” of al-Imtā‘ wa-l-mu’ānasa Hernández Manrique, Javier Abū Ḫayyān al-Tawḫīdī Gnoseology Arabic philosophy Islamic philosophy Theory of knowledge Gnoseología Filosofía árabe Filosofía islámica Teoría del conocimiento To date, the aspects of the gnoseology exposed by Abū Ḫayyān al-Tawḫīdī in “al-Laylà l-Khāmisa wa-l-thalāthūn” of his book al-Imtā‘ wa-l-mu’ānasa have not been studied; yet, they are worthy of consideration due both to their intrinsic value and the guidance they might provide to reconstruct and systematize the evolution of philosophy in the Islamic civilization. This research adopts a hermeneutic methodology, but in the light of the most-likely influences which might have had a sway on al-Tawḫīdī’s thought. The research is introduced by a short contextualization on the relevance of gnoseology in Philosophy and the society, as well as by an assessment on the relevance of al-Tawḫīdī and his works in the History of Islamicate’s philosophy. The main theses defended by al-Tawḫīdī are: the impossibility of knowledge’s self-understanding, the divine origin of the ‘aql and nafs, and the nafs’ immortality. However, other aspects of al-Tawḫīdī’sgnoseology are unclear: the exact correlation between the functions of the nafs and the ‘aql, and the immortality of the ‘aql after the death of the body. Hasta ahora, los aspectos de la gnoseología expuestos por Abū Ḥayyān al-Tawḥīdī en “al-Laylà l-jāmisa wa-l-ṯalāṯūn” de su libro al-Imtā‘ wa-l-mu’ānasa no han sido estudiados. La gnoseología de al-Tawḥīdī es digna de consideración por su valor intrínseco y el esclarecimiento que ofrece para reconstruir y sistematizar la evolución del pensamiento en la civilización islámica. Este estudio adopta una metodología hermenéutica, aunque a la luz de las influencias a las que el pensamiento de al-Tawḥīdī pudiera haber estado expuesto con mayor probabilidad. Primeramente, el estudio contextualiza brevemente la relevancia de la gnoseología en el ámbito filosófico y social, y evalúa la relevancia de al-Tawḥīdī y su obra en la filosofía de la civilización islámica. Las principales tesis defendidas por al-Tawḥīdī son: la imposibilidad de que el conocimiento se comprenda a sí mismo, el origen divino del ‘aql y del nafs, y la inmortalidad del nafs. Sin embargo, existen aspectos difusos: la exacta correlación entre el nafs y el ‘aql en sus respectivas funciones y la inmortalidad del ‘aql tras la muerte. 2024-05-10T07:12:27Z 2024-05-10T07:12:27Z 2024-01-17 info:eu-repo/semantics/article Hernández Manrique, J. (2024). Abū Ḫayyān al-Tawḫīdī’s Gnoseology: A Study of “al-Laylà l-khāmisa wa-l-thalāthūn” of al-Imtā‘ wa-l-mu’ānasa. Miscelánea De Estudios Árabes Y Hebraicos. Sección Árabe-Islam, 73, 167–188. https://doi.org/10.30827/meaharabe.v73.27888 https://hdl.handle.net/10481/91601 10.30827/meaharabe.v73.27888 eng http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución 4.0 Internacional Universidad de Granada