Evolución metodológica de la enseñanza del árabe marroquí en España del modelo tradicional a los enfoques comunicativos Salgado Suárez, Rosa Árabe marroquí Dāriya Métodos de enseñanza Resumen: La historia de la enseñanza formal del árabe marroquí en España se remonta a finales del siglo XVIII y continúa hasta la actualidad. Durante estos poco más de dos siglos su enseñanza se ha ido adaptando a los métodos, hoy llamados enfoques, más afamados en toda Europa para la enseñanza de lenguas vivas. El objeto de este artículo es analizar la evolución metodológica del árabe marroquí en España para comprender mejor los desafíos que, en torno a esta disciplina, se plantean en el futuro. Abstract: «Methodological evolution of teaching Moroccan Arabic in Spain: from Traditional Model to Communicative Approach ». The history of Moroccan Arabic Studies in Spain dates back to the late eighteenth century and continues to the present day. During these two centuries, teaching Moroccan Arabic has been adapted to the most famous methods used in Europe for teaching modern languages. The goal of this communication is to analyze the methodological developments in Moroccan Arabic education to better understand the challenges that will arise in the future. Key words: Moroccan Arabic, Dāriya, Teaching methods. 2024-04-03T06:47:43Z 2024-04-03T06:47:43Z 2022-01-15 journal article Al-Andalus Magreb, 26, 15.1–22 https://hdl.handle.net/10481/90324 https://doi.org/10.25267/AAM.2019.i26.15 spa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ open access Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional Universidad de Cádiz