Intensive parenting and elective bilingualism English/Spanish in Spanish monolingual families: From language ideologies to practice Nieto Moreno de Diezmas, Esther Alarcón Utrera, Ana Elective bilingualism Family language policy Intensive parenting Language socialization Linguistic entrepreneurship Bilingüismo electivo Política lingüística familiar Paternidad intensiva Socialización lingüística Emprendimiento lingüístico This publication is part of the R+D project “English immersion as family language policy: strategies, mobilities and investments’ ‘ (ENIFALPO), grant ref. PID2019-106710GB-I00), funded by MCIN/AEI/10.13039/501100011033. We also thank the support of the Univer - sity of Castilla-La Mancha and FEDER through the research group DILEAR (Didactics & Innovation in Language learning Environments: Analysis & Research). In our globalised economy, English proficiency is currently a priority for Spanish families, as it is fundamental for ensuring their children’s future economic and personal welfare. As a sign of good parenting, families are increasingly acting as linguistic entrepreneurs and adopting family language policies oriented to provide their children with the best methodologies to enhance English learning, thereby investing their personal and financial capital in extracurricular classes, local English camps, and stays abroad. In searching for more natural learning environments, those parents with knowledge of English emulate native bi/multilingual families and raise their children in English and Spanish. This type of nonnative elective bilingualism upbringing is gaining momentum in Spain and deserves further scrutiny. Therefore, this paper is devoted to better understand this phenomenon by means of the study of 16 Spanish families who are raising their children in English and Spanish. Their family language policy (FLP) will be analysed in terms of language beliefs, language management and language practices. Results reflect parents’ desires and imagined identities with English as a metaphor of accomplishment, as well as their emotional implications, disruptions and negotiations to bring to fruition this complex socialization practice. En nuestra economía globalizada, el dominio del inglés es prioritario para las familias españolas, al ser considerado fundamental para el futuro bienestar económico y personal de sus hijos. Como muestra de buena crianza, las familias actúan como emprendedores lingüísticos y adoptan políticas lingüísticas familiares orientadas a proporcionar a sus hijos las mejores metodologías para potenciar el aprendizaje del inglés, invirtiendo su capital personal y económico en clases extraescolares, campamentos de inglés y estancias en el extranjero. En busca de entornos de aprendizaje más naturales, aquellos padres con conocimientos de inglés emulan a las familias nativas bilingües o multilingües y crían a sus hijos en inglés y español. Este tipo de bilingüismo electivo no nativo está cobrando fuerza en España y merece mayor análisis. Por ello, este trabajo pretende comprender mejor este fenómeno mediante el estudio de 16 familias españolas que educan a sus hijos en inglés y en español. Se analizará su política lingüística familiar (PLF) en lo que respecta a creencias, gestión y prácticas lingüísticas. Los resultados reflejan los deseos y las identidades imaginadas de los padres con el inglés como metáfora de realización, así como sus implicaciones emocionales, disrupciones y negociaciones para implementar esta compleja práctica de socialización. 2023-11-08T12:27:16Z 2023-11-08T12:27:16Z 2022-12 info:eu-repo/semantics/article Nieto Moreno de Diezmas, E. & Alarcón Utrera, A. (2022). Paternidad intensiva y bilingüismo electivo inglés/ español en familias monolingües españolas: De las ideologías lingüísticas a la práctica. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, 133–149. [https://doi.org/10.30827/portalin.vi.26273] https://hdl.handle.net/10481/85534 10.30827/portalin.vi.26273 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional Universidad de Granada