Relationship between cardiorespiratory fitness and English performance as foreign language Pizà-Mir, Bartolomé García Mármol, Eduardo De la Cruz-Campos, Juan Carlos Physical fitness Cardiorespiratory fitness Language learning Physical activity Primary school Secondary school Condición física Condición cardiorrespiratoria Aprendizaje de idiomas Actividad física Educación primaria Educación secundaria The aim of the present study was to examine the relationship between cardiorespiratory fitness and foreign language score, among primary and secondary education students in a group of 223 students (111 of primary school and 122 of secondary school) from Baleares region, Spain, aged between 9 and 16 years old that participated in the study. A statistical regression analysis was carried out for the comparison of the two variables (cardiorespiratory fitness and English subject score) in primary and secondary education. Physical fitness was assessed using the 6-minute walk test (6MWT) and the values obtained were shown in VO2max. English subject scores were collected at the end of the year prior to the test. The results obtained did not reveal any correlation between VO2max and final English score in primary school (r=.04, p=.65). However, dataset revealed a positive small correlation between VO2max and final English score in secondary school (r=.26, p=.01). These findings suggest that while physical activity may have some positive effect on final score, the relationship is complex and may be influenced by various other factors. Further research is needed to better understand the relationship between physical activity and learning, as well as the potential moderating factors involved. El objetivo del presente estudio fue el de examinar la relación existente entre la aptitud cardiorrespiratoria y el aprendizaje del inglés como lengua extranjera entre los estudiantes de educación primaria y secundaria en un grupo de 223 estudiantes (111 estudiantes de educación primaria y 112 estudiantes de educación secundaria) de la región de Baleares, España, con edades comprendidas entre los 9 y los 15 años participaron en el presente estudio. Se llevó a cabo un análisis estadístico de regresión para la comparación de las dos variables (aptitud cardiorrespiratoria y puntuación en la asignatura de inglés) en educación primaria y educación secundaria. La aptitud física se evaluó mediante la prueba de caminata de 6 minutos (6MWT) y los valores obtenidos se mostraron en VO2max. Las notas de la asignatura de inglés se recogieron al acabar el curso anterior a la realización de la prueba. Los resultados obtenidos no revelaron ninguna correlación entre el VO2max y la puntuación final de inglés en educación primaria. Sin embargo, el conjunto de datos reveló una pequeña y positiva correlación entre el VO2max y la puntuación final en inglés educación secundaria. Estos hallazgos sugieren, si bien la actividad física puede tener algún efecto positivo en el rendimiento académico, la relación es compleja y puede estar influenciada por diversos factores. Por todo ello, se necesita más investigación para comprender mejor la relación entre la actividad física el rendimiento académico, así como los posibles factores moderadores involucrados. 2023-11-06T13:32:44Z 2023-11-06T13:32:44Z 2023-10-25 info:eu-repo/semantics/article Pizà-Mir, B., García Mármol, E., & De la Cruz-Campos, J.-C. (2023). Relación entre la aptitud cardiorrespiratoria y el rendimiento en inglés como lengua extranjera. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (VII), 61–74. [https://doi.org/10.30827/portalin.viVII.29162] https://hdl.handle.net/10481/85483 10.30827/portalin.viVII.29162 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional Universidad de Granada