Concerns About Inequality in Health, Education and Income Jointly Predict Collective Actions Soler Martínez, Francisco Miguel García Sánchez, Efraín Willis Sánchez, Guillermo Byrd Subjective economic inequality Education opportunities Health access Income inequality Collective actions Desigualdad económica subjetiva Oportunidades en educación Acceso a la salud Desigualdad de ingresos Acciones colectivas The first author is beneficiary of a grant (FPU19/04227) from the FPU Programme of the Spanish Ministry of Universities. Complementary, this research is part of the research project PID2019.105643GB.I00 funded by MCIN/AEI/10.13039/501100011033. Introduction: Income inequality is often tolerated and justified, but when it brings about disparities in other domains of life (e.g., health or education), it may be seen with di-fferent eyes. In this research, we aimed to explore concerns regarding economic inequality in health, education, and income, and its relationship to supporting collective actions to reduce inequality. Method: We used survey data (N = 20,204, 18 countries) from the Latinobarometer 2020. We conducted descriptive analyses, latent class analyses, and analyses of multilevel linear regression to test our hypothesis. Results: We found that people were more concerned about health access and education opportunities than income inequality. We also identified two classes of people: one class concerned about education and health and the other uncon-cerned about inequality in any domain. In addition, results showed that all concerns and class membership predicted greater support of collective actions to reduce inequality. Conclusions: These preliminary findings suggest that concerns about education and health disparities may serve to increase awareness of overall inequality and mobilise the public.& COPY; 2023 Fundacion Universitaria Konrad Lorenz. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Introducción: La desigualdad de ingresos a menudo se tolera y justifica, pero cuando esta conlleva desigualdades en otros ámbitos de la vida (e.g., salud o educación), puede que se vea con ojos diferentes. En este artículo tratamos de explorar la preocupación por la desigualdad económica en salud, educación e ingresos, así como su relación con el apoyo a acciones colectivas para reducir la desigualdad. Método: Usamos datos secundarios (N = 20 204, 18 países) del Latinobarómetro 2020. Llevamos a cabo análisis descriptivos, análisis de clases latentes y análisis de regresión multinivel. Resultados: Encontramos que la gente estaba más preocupada por el acceso a la salud y las oportunidades en educación que por la desigualdad en el ingreso. También identificamos dos perfiles de personas: unas preocupadas por la educación y la salud, y otras poco preocupadas por la desigualdad en ninguno de los ámbitos. Además, los resultados mostraron que todas las preocupaciones y los distintos perfiles predecían un mayor apoyo a las acciones colectivas para reducir la desigualdad. Conclusiones: Estos hallazgos preliminares sugieren que la preocupación por las desigualdades en salud y educación podrían servir para aumentar la conciencia sobre la desigualdad general y movilizar al público. 2023-07-26T09:33:03Z 2023-07-26T09:33:03Z 2023 journal article F. M. Soler-Martínez et al. Concerns About Inequality in Health, Education and Income Jointly Predict Collective Actions. Revista Latinoamericana de Psicología (2023) 55, 99-108. [https://doi.org/10.14349/rlp.2023.v55.12] https://hdl.handle.net/10481/84013 10.14349/rlp.2023.v55.12 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ open access Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional Fundación Universitaria Konrad Lorenz