Educating for global citizenship and peace through awakening to languages: A study with institutionalised children SilVa, Vera Lourenço, Mónica Global Citizenship Education Positive peace Awakening to languages Institutionalised children Case study Educación para la ciudadanía global Paz positiva Despertar a las lenguas Niños institucionalizados Estudio de caso Global citizenship education (GCE) has been deemed an educational imperative to respond to the times of unprecedented change we are living in. Existing research with preschool children indicates that GCE nurtures personal respect and respect for others, and raises children’s civic engagement, which are both fundamental aspects in creating and sustaining peaceful societies. Despite this, empirical studies focusing on GCE pedagogies for the early years are still lacking, particularly with vulnerable groups of children. This qualitative case study aims to understand the contribution of the Awakening to Languages approach in the development of attitudes, values and skills conducive to global citizenship and positive peace. The study was conducted with a group of Portuguese children aged 3 to 6 living in a care home run by a religious congregation. Children participated in a five-month project titled A house where we all fit, which included multilingual activities and virtual exchanges with children in similar institutions in Colombia and Tanzania. Data were collected via questionnaires, self-assessment sheets and fieldnotes, which were treated using descriptive statistics and content analysis. Results suggest that the activities promoted children’s awareness of and respect for diversity, raised their self-knowledge and self-esteem, and developed communication and collaboration skills. La educación para la ciudadanía global (ECG) se considera un imperativo educativo para responder a los tiempos de cambio sin precedentes en los que vivimos. La investigación existente realizada con niños en edad preescolar indica que la ECG fomenta el respeto personal y el respeto por los demás, y aumenta el compromiso cívico de los niños, aspectos que son fundamentales para crear y mantener sociedades pacíficas. A pesar de esto, todavía faltan estudios empíricos centrados en las pedagogías de la ECG para los primeros años, particularmente con grupos vulnerables de niños. Este estudio de caso cualitativo tiene como objetivo comprender la contribución del enfoque Despertar a las Lenguas en el desarrollo de actitudes, valores y habilidades conducentes a una ciudadanía global y paz positiva. El estudio se llevó a cabo con un grupo de niños portugueses de 3 a 6 años que vivían en un hogar convivencial administrado por una congregación religiosa. Los niños participaron en un proyecto de cinco meses titulado Una casa donde cabemos todos, que incluía actividades multilingües e intercambios virtuales con niños en hogares convivenciales similares en Colombia y Tanzania. Los datos fueron recolectados a través de cuestionarios, hojas de autoevaluación y notas de campo, que fueron tratados mediante estadística descriptiva y análisis de contenido. Los resultados sugieren que las actividades promovieron la conciencia y el respeto de los niños por la diversidad, aumentaron su autoconocimiento y autoestima, y desarrollaron habilidades de comunicación y colaboración. 2023-07-11T09:30:13Z 2023-07-11T09:30:13Z 2023-06-27 info:eu-repo/semantics/article Silva, V., & Lourenço, M. (2023). Educar para la ciudadanía global y la paz a través del Despertar a las Lenguas: un estudio con niños institucionalizados . Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (40), 181–197. https://doi.org/10.30827/portalin.vi40.26655 https://hdl.handle.net/10481/83558 10.30827/portalin.vi40.26655 eng http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución 4.0 Internacional Universidad de Granada