On Both Sides of the Strait’: Discourses and Policies on Cultural Diversity in Southern Mediterranean Spain Venegas Medina, María Del Mar Luque Suárez, Mónica Francisca Velasco, Elisa Sánchez, Kiko Discourse Education Policy Cultural diversity Primary school Interculturality. Política educativa Diversidad cultural Escuela primaria Interculturalidad This article aims to analyse the evolution, and current situation, of discourses and policies on cultural diversity in primary schools on both sides of Southern Mediterranean Spain around the Strait of Gibraltar (Andalusia, Murcia, Ceuta and Melilla). To do so, the methodology designed is based on two techniques: documentary analysis of secondary sources (regulations, statistics) and personal interviews with administrative and political personnel from the regional education administration (discourses). Based on the data analysed, the article shows how the arrival of students of foreign origin in the 1990s stimulated education policies of exogenous cultural diversity, whereas endogenous cultural diversity is inherent to historically multicultural societies (‘diversicracy’). The data lead to the conclusion that there is a need to re-politicise educational policy on cultural diversity to promote interculturality based on citizenship rights and social justice, for which a rights-based approach is particularly appropriate. Este artículo pretende analizar la evolución, y situación actual, de los discursos y políticas sobre diversidad cultural en los centros de educación primaria de ambas orillas del sur del Mediterráneo español en torno al Estrecho de Gibraltar (Andalucía, Murcia, Ceuta y Melilla). Para ello, la metodología diseñada se basa en dos técnicas: análisis documental de fuentes secundarias (normativa, estadísticas) y entrevistas personales a personal administrativo y político de la administración educativa autonómica (discursos). A partir de los datos analizados, el artículo muestra cómo la llegada de estudiantes de origen extranjero en la década de los noventa estimuló políticas educativas de diversidad cultural exógena, mientras que la diversidad cultural endógena es inherente a las sociedades históricamente multiculturales ("diversicracia"). Los datos llevan a concluir con la necesidad de re-politizar la política educativa sobre diversidad cultural para promover una interculturalidad basada en los derechos de ciudadanía y la justicia social, para lo cual el enfoque basado en derechos resulta especialmente apropiado. 2023-05-23T08:46:24Z 2023-05-23T08:46:24Z 2023-03-24 info:eu-repo/semantics/article Venegas, M., Luque, M., Velasco, E., & Sánchez, K. (2023). ‘On Both Sides of the Strait’: Discourses and Policies on Cultural Diversity in Southern Mediterranean Spain. Revista Española De Sociología, 32(2), a168. [https://doi.org/10.22325/fes/res.2023.168] https://hdl.handle.net/10481/81732 10.22325/fes/res.2023.168 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial 4.0 Internacional Federación Española de Sociología (FES)