The role of learning climate on self-efficacy beliefs and self- perceived communication competences of EFL learners in higher education Yüce, Erkan Learning climate Self-efficacy Self-perceived Communicative competence EFL Higher education Clima de aprendizaje Autoeficacia Competencia comunicativa autopercibida Inglés como lengua extranjera Educación superior This study aims to explore the role of learning climate on self-efficacy beliefs and self-perceived communication competences of English as a Foreign Language (EFL) learners in higher education. The study used a cross-sectional survey design. The data were collected with a questionnaire and two scales involving Likert-type items from 137 higher education students. Several statistical techniques were employed to analyze the quantitative data. Results showed that EFL students’ learning climate perceptions, self-efficacy beliefs, and self-perceived communication competence levels were moderate. There was no significant difference among students’ learning climate, self-efficacy, and self-perceived communication points in terms of their sex. There was a difference between 1st year and 2nd year students for learning climate, and there was no significant difference among students’ self-efficacy and self-perceived communication points in terms of their year. A positive significant relationship among students’ learning climate and self-efficacy and self-perceived communication competence was found. Self-efficacy and self-perceived communication competence were found to be stronger predictors of each other. Este estudio tiene como objetivo explorar el papel del clima de aprendizaje en las creencias de autoeficacia y las competencias comunicativas autopercibidas por los estudiantes de inglés como lengua extranjera en la educación superior. El estudio utilizó un diseño de encuesta transversal. Los datos fueron recogidos a través de un cuestionario y dos escalas con ítems tipo Likert de 137 estudiantes de educación superior. Se emplearon varias técnicas estadísticas para analizar los datos cuantitativos. Los resultados mostraron que las percepciones del clima de aprendizaje, las creencias de autoeficacia y los niveles de competencia comunicativa autopercibidos por los estudiantes de inglés como lengua extranjera eran moderados. No hubo diferencia significativa entre el clima de aprendizaje de los estudiantes, la autoeficacia y los elementos comunicativos en cuanto a sexo. Hubo diferencia entre los estudiantes de 1° y 2° año en cuanto al clima de aprendizaje, y no hubo diferencia significativa entre la autoeficacia de los estudiantes y los elementos comunicativos entre cursos. Se halló una relación significativa positiva entre el clima de aprendizaje de los estudiantes y la autoeficacia y la competencia comunicativa autopercibida. Se encontró que la autoeficacia y la competencia comunicativa autopercibida son los predictores más fuertes entre sí. 2023-04-18T09:08:48Z 2023-04-18T09:08:48Z 2023-01-31 journal article Yüce, E. (2023). El papel del clima de aprendizaje en las creencias de autoeficacia y las competencias comunicativas autopercibidas por los estudiantes de inglés como lengua extranjera en educación superior. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (39), 231–247. https://doi.org/10.30827/portalin.vi39.24106 https://hdl.handle.net/10481/81077 10.30827/portalin.vi39.24106 eng http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ open access Atribución 4.0 Internacional Universidad de Granada