The management of rural remote teaching in Bilingual Intercultural Spaces Oyarce-Cruz, Jacqueline Fuster-Guillén, Doris Elida Calderón-Vilca, Hugo David Estrada-Cuzcano, Alonso Flores-Vivar, Jesús Intercultural communication Comunicación intercultural Jacqueline Oyarce-Cruz – Universidad Nacional Mayor de San Marcos - 0000-0003-4445-1092 Doris Elida Fuster-Guillén – Universidad Nacional Mayor de San Marcos - 0000-0002-7889-2243 Hugo David Calderón-Vilca – Universidad Nacional Mayor de San Marcos - 0000-0002-1177-4947 Alonso Estrada-Cuzcano – Universidad Nacional Mayor de San Marcos - 0000-0001-5039-1108 Jesús Flores-Vivar – Universidad Nacional Mayor de San Marcos - 0000-0003-1849-5315 Recepción: 28.04.2022 | Aceptado: 12.07.2022 Correspondencia a través de ORCID: Hugo David Calderón-Vilca - 0000-0002-1177-4947 Área o categoría del conocimiento: Multidisciplinar Abstract: Problems and manifestations of Bilingual Intercultural Spaces (BIS) in rural areas of Peru as a consequence of social isolation due to Covid-19, are addressed and it seeks to stablish the ways non-face-to-face teaching process is managed. The study is focused on the Peruvian Amazon native communities in which the emergency educational program, "I learn at home", created by the Peruvian government in the context of the current global pandemic, is taught. The methodology is based on the interpretive paradigm with a qualitative approach, case study as design. It used the semi-structured interview technique and the questionnaire as an instrument. The sample includes interviews with eleven teachers of Intercultural Bilingual Education corresponding to Asháninca, Shipibo Conibo, Nomatsiguenga and Yanesha cultures. For data processing, the NVivo software was used, which allowed the identification of follow-up, accompaniment, feelings of commitment, adversity, and integration. The conclusions of the study highlight that the monitoring and accompaniment of teachers from a BIS perspective are essential to achieve non-face-to-face learning in contexts affected by Covid 19, and there is evidence of inattention from educational authorities in rural areas of such cultures. Resumen: Se abordan las problemáticas y manifestaciones de los Espacios Interculturales Bilingües (BIS) en zonas rurales del Perú como consecuencia del aislamiento social por el Covid-19 y se busca establecer las formas de gestionar el proceso de enseñanza no presencial. El estudio está enfocado en las comunidades nativas de la Amazonía peruana en las que se imparte el programa educativo de emergencia “Aprendo en casa”, creado por el gobierno peruano en el contexto de la actual pandemia mundial. La metodología se basa en el paradigma interpretativo con enfoque cualitativo, estudio de caso como diseño. Se utilizó la técnica de la entrevista semiestructurada y el cuestionario como instrumento. La muestra incluye entrevistas a once docentes de Educación Intercultural Bilingüe correspondientes a las culturas Asháninca, Shipibo Conibo, Nomatsiguenga y Yanesha. Para el procesamiento de datos se utilizó el software NVivo, que permitió identificar seguimiento, acompañamiento, sentimientos de compromiso, adversidad e integración. Las conclusiones del estudio destacan que el seguimiento y acompañamiento de los docentes desde la perspectiva del BIS son fundamentales para lograr aprendizajes no presenciales en contextos afectados por el Covid 19, y se evidencia desatención por parte de las autoridades educativas en zonas rurales de tales culturas. 2022-07-18T07:30:43Z 2022-07-18T07:30:43Z 2022-07-12 info:eu-repo/semantics/article Oyarce-Cruz, J, Fuster-Guillén, DE, Calderón-Vilca, HD, Estrada-Cuzcano, A y Flores-Vivar, J (2022). The management of rural remote teaching in Bilingual Intercultural Spaces. REIDOCREA, 11(33), 395-406. 2254-5883 http://hdl.handle.net/10481/76066 10.30827/Digibug.76066 eng http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución 4.0 Internacional Universidad de Granada