Evidence of the application of didactics in the classrooms, after training on fine psychomotricity provided to early childhood education teachers Roz Faraco, Carmen Cecilia Martínez Heredia, Nazaret Didactics Teacher training Psychomotricity Early childhood education Didáctica Formación docente Psicomotricidad Educación Infantil This article is the result of the convergence of three scientific visions, didactics, teacher training, and psychomotricity after analyzing the outcomes of the Participatory Action Research (PAR) carried out in the state of Carabobo-Venezuela, by using a sample formed by 12 teachers who designed 16 fine psychomotricity activities for various levels of early childhood education after being trained on this particular area. The design of these activities includes cognitive, sensory, and motor aspects, as well as the usage of stimulating and sensitive materials. Also, it attends children’s needs taking into consideration the syllabus and projects of each classroom. Teacher training not only provides learning to the teacher but also provides a sense of reflection and empathy with the global processes that favor the integral development of children being the didactic of training the trainers fundamental axis to be transmitted and evidenced in the present work. The 16 activities were validated through the expert judgment technique. The experts specialized in the early childhood education field have different performance profiles and years of experience. The reliability of expert judgment was determined by the degree of agreement between them applying the Kendall rank correlation coefficient. Este artículo es el resultado de la convergencia de tres visiones científicas, didáctica, formación docente y psicomotricidad tras analizar los resultados de una Investigación Acción Participativa (IAP) realizada en el estado Carabobo- Venezuela, a través de una muestra de 12 docentes. Se diseñaron 16 actividades de psicomotricidad fina para varios niveles de educación infantil después de recibir capacitación en esta área, en particular. El diseño de estas actividades incluye aspectos cognitivos, sensoriales y motores, así como el uso de materiales estimulantes y sensibles. Además, atiende las necesidades de los niños teniendo en cuenta el programa y los proyectos de cada aula. La formación docente no solo brinda aprendizajes al docente sino que también brinda un sentido de reflexión y empatía con los procesos globales que favorecen el desarrollo integral de los niños, siendo la didáctica de la formación de los docentes un eje fundamental a transmitir y evidenciar en el presente trabajo. Las 16 actividades fueron validadas mediante la técnica de juicio de expertos. Los expertos especializados en el campo de la educación infantil tienen diferentes perfiles de desempeño y años de experiencia. La confiabilidad del juicio de expertos se determinó por el grado de acuerdo entre ellos, aplicando el coeficiente de correlación de rango de Kendall. 2022-05-30T09:45:28Z 2022-05-30T09:45:28Z 2022-03-31 info:eu-repo/semantics/article Roz Faraco, C., Coromoto Linares Baeza, L., & Martínez-Heredia, N. (2022). Evidencia de la didáctica como resultado de un programa de formación docente en psicomotricidad fina (Evidence of the application of didactics in the classrooms, after training on fine psychomotricity provided to early childhood education teachers). Retos, 45, 124-137. [https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.88886] http://hdl.handle.net/10481/75088 10.47197/retos.v45i0.88886 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física