The impact of CLIL teacher education on the beliefs of in-service secondary CLIL teachers Azparren Legarre, Mª Paz Teacher beliefs CLIL teacher education Teacher awareness Professional empowerment Professional development Creencias del profesorado Formación del profesorado AICLE Conciencia del profesorado Fortalecimiento profesional Desarrollo profesional This qualitative study investigates the impact of a CLIL teacher education programme on the beliefs that six in-service CLIL secondary school teachers of content subjects had about CLIL as an approach for teaching and about using a FL as the means of instruction. The importance of CLIL teacher education provision is now uncontested, however, little research exists on the impact that those courses may have on teachers’ beliefs. Data was collected by means of questionnaires and semi-structured interviews before and after the programme was delivered to teachers. Results showed that the course had a significant impact on the teachers’ beliefs. It enabled teachers to learn about, understand and become aware of what CLIL is and implies both as regards the approach itself and as regards language. Teachers gave voice to their beliefs and were able to reflect on their own previous CLIL teaching practices. After the programme, the teachers became empowered and confident professionals who were willing to apply CLIL principles in a conscious way. This evidence of impact has important implications for CLIL teacher education provision and for effective implementation in classrooms. Este estudio cualitativo investiga el impacto de un programa formativo de profesorado AICLE sobre las creencias que seis profesores AICLE de educación secundaria en servicio tenían sobre AICLE como metodología de enseñanza y sobre la utilización de una lengua extranjera como vehículo de enseñanza. La importancia de la formación del profesorado AICLE es hoy incuestionable, sin embargo, existe poca investigación sobre el impacto que esta formación tiene sobre las creencias de los profesores. Los datos fueron recopilados a través de cuestionarios y entrevistas semi-estructuradas antes y después del programa. Los resultados mostraron que el curso tuvo un impacto significativo en las creencias del profesorado. El programa posibilitó que los profesores aprendieran y entendieran los principios de AICLE, y lo que esta metodología implica en la enseñanza y aprendizaje de una lengua extranjera. Los profesores pusieron voz a sus creencias y reflexionaron sobre sus prácticas docentes previas. El programa permitió el empoderamiento de los profesores y la mejora de su autoeficacia con una mayor disposición a aplicar los principios de AICLE. Esta evidencia de impacto tiene implicaciones importantes para la provisión de formación del profesorado AICLE y para una implementación efectiva en las aulas. 2022-04-19T07:28:54Z 2022-04-19T07:28:54Z 2022-02-20 journal article Azparren Legarre, M. P. (2022). El impacto de la formación de profesorado AICLE en las creencias de profesores AICLE de educación secundaria . Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, 47-61. [https://doi.org/10.30827/portalin.vi.21587] http://hdl.handle.net/10481/74337 10.30827/portalin.vi.21587 eng http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/ open access Atribución 3.0 España Universidad de Granada