Use of the Teacher’s Oral Regulation as a Strategy to Aid Reading Comprehension: An Experimental Study in Third Grade Students in Chilean Schools Bustos Ibarra, Andrea Verónica Montenegro Villalobos, Cintia Susana De Souza Batista Kida, Adriana Chilean school system Elementary school Reading comprehension Reading skills Teaching of Reading Comprensión lectora Enseñanza de la lectura Habilidades lectoras Primaria Sistema escolar chileno This Research received funding from National Fund for Scientific and Technological Development FONDECYT 1181751 a program of the National Agency of Research and Development (ANID), Chile. In the educational task of text comprehension, a frequent activity in classrooms is accompanying reading put into dialogue with interventions from the teacher. One way of organizing this activity is incorporating episodes with a regulatory component that externally promotes a guide for action that allows justifying an explicit goal as a success indicator. The goal of this study is to evaluate the impact of a reading planning episode comprised of regulatory oral aid with components associated with the justification of the reading activities and the specification of reading comprehension goals for children in 3rd grade of elementary school in the Chilean school system, with a sample distributed among 4 experimental groups: with/without regulatory verbalized intervention and autonomous/non-autonomous reading. It can be pointed out that Chilean students benefitted from isolated regulatory aid or regulatory aid accompanied by oral reading once it was matched with measures of non-verbal intelligence, memory, vocabulary, oral and text comprehension, precision, and word reading speed. This portrays the relevance of evaluating and discussing these implications within the area of the initial and continuous training of teachers. En la tarea formativa de la comprensión de textos una actividad frecuente de acompañamiento en las salas de clase es la lectura puesta en diálogo con intervenciones del profesor. Una forma de organización de esta actividad es aquella que incorpora episodios con un componente regulatorio que propicia externamente una guía de la acción que permite la justificación de una meta explícita como indicador de éxito. El objetivo de este estudio es evaluar el impacto de un episodio de planificación de la lectura compuesto por ayuda regulatoria oral con componentes asociados a la justificación de la lectura y la explicitación de meta sobre la comprensión lectora de niños/as de 3º de primaria del sistema escolar chileno con una muestra distribuida en 4 grupos experimentales: con/sin intervención regulatoria oralizada y lectura autónoma/no autónoma. Se puede señalar que los estudiantes chilenos se beneficiaron de la ayuda regulatoria aislada o acompañada de la lectura oral una vez igualados en medidas de inteligencia no verbal, memoria, vocabulario, comprensión oral y de textos, precisión y velocidad de lectura de palabras. Esto proyecta la importancia de evaluar y discutir estas repercusiones para en el ámbito de la formación inicial y continua de profesores. 2022-03-11T09:45:46Z 2022-03-11T09:45:46Z 2021-06-21 info:eu-repo/semantics/article Bustos Ibarra, A. V., Montenegro Villalobos, C. S., & Batista Kida, A. de S. (2021). Uso de la regulación oral del profesor como estrategia de ayuda a la comprensión lectora. Un estudio experimental en 3º de primaria de escuelas chilenas: Use of the Teacher’s Oral Regulation as a Strategy to Aid Reading Comprehension: An Experimental Study in Third Grade Students in Chilean Schools. Investigaciones Sobre Lectura, (15), 64-94. [https://doi.org/10.24310/isl.vi15.12562] http://hdl.handle.net/10481/73324 10.24310/isl.vi15.12562 eng spa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Málaga