Study of reading comprehension in students with ADHD Herrera Gutiérrez, Eva Conesa Conesa, María Rosa López Ortuño, Josefa Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) Clinical presentations Comorbidity Reading comprehension Primary and Secondary education Trastorno por Déficit de Atención/Hiperactividad (TDAH) Presentaciones clínicas Comorbilidad Comprensión lectora Educación Primaria y Secundaria Our gratitude to the ADAHI association of the Region of Murcia (Spain). The symptoms of Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD) are widely linked to the presence of learning difficulties, especially regarding reading comprehension processes. There is evidence between these difficulties with comorbidity factors and clinical presentation of ADHD. The main objective of this work has been to study the reading comprehension capacity in Primary and Secondary Education students with hyperactive disorder and its relationship with comorbidity and clinical presentations or subtypes of the disorder. The sample consisted of 111 students across ages 6 to 17 diagnosed with ADHD. The assessment of reading comprehension capacity was carried out using the TALE-2000 standardized test. The results of this study confirmed that children with hyperactivity disorder had difficulties in reading comprehension tasks. 35.2% successfully passed the test reaching a level A, while 27.8% achieved a level B, and 37% a level C. There were no significant differences between clinical presentations (p = 0.391). nor considering comorbidity (p = 0.5). According to these findings, the student population with ADHD presents reading comprehension difficulties regardless of the existence of comorbidities and the subtype of hyperactive disorder. These data suggest the need for clinical and school professionals to carry out evaluations and interventions with these students on time and as systematic as possible. Likewise, it should be considered to apply methodological adaptations related to reading processes. La sintomatología del Trastorno por Déficit de Atención/Hiperactividad (TDAH) está ampliamente vinculada con la presencia de dificultades de aprendizaje, especialmente en lo referido a procesos de comprensión lectora. Hay indicios de la asociación de estas dificultades con factores de comorbilidad y presentación clínica de TDAH. El objetivo primordial de este trabajo ha sido estudiar la capacidad de comprensión lectora en alumnado de Educación Primaria y Secundaria con trastorno hiperactivo y su relación con la comorbilidad y las presentaciones clínicas o subtipos del trastorno. La muestra estaba compuesta por 111 estudiantes de edades comprendidas entre los 6 y 17 años con diagnóstico de TDAH. La evaluación de la capacidad de comprensión de la lectura se realizó mediante la prueba estandarizada TALE-2000. Los resultados de este estudio confirmaron que los menores con trastorno de hiperactividad presentaban dificultades en las tareas de comprensión lectora. El 35,2% superó la prueba con éxito alcanzando un nivel A, mientras que el 27,8% consiguió un nivel B, y el 37% un nivel C. No hubo diferencias significativas entre presentaciones clínicas (p=0,391), ni atendiendo a la comorbilidad (p=0,5). Según nuestros hallazgos, la población estudiantil con TDAH presenta dificultades de comprensión lectora independientemente de la existencia de comorbilidades y del subtipo de trastorno hiperactivo. Estos datos sugieren la necesidad de que los profesionales del ámbito clínico y escolar lleven a cabo con este alumnado evaluaciones e intervenciones a tiempo y lo más sistemáticas posibles. Igualmente, consideramos necesaria la aplicación de adaptaciones metodológicas relacionadas con los procesos de lectura. 2022-03-11T09:28:40Z 2022-03-11T09:28:40Z 2021-06-21 journal article Herrera-Gutiérrez, E., Conesa-Conesa, M. R., & López-Ortuño, J. (2021). Estudio de la comprensión lectora en alumnado con Trastorno por Déficit de Atención/Hiperactividad: Study of Reading Comprehension in Students with ADHD. Investigaciones Sobre Lectura, (15), 1-22. [https://doi.org/10.24310/isl.vi15.12564] http://hdl.handle.net/10481/73321 10.24310/isl.vi15.12564 eng spa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ open access Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Málaga