A tail made of girls. Undergraduate students' rewritings of classical myths Rodríguez Salas, Gerardo Rodríguez Salas, Gerardo Responsible teaching methodology Creative writing Gender perpective Classical mythology Short story Active learning Innovación docente Enseñanza responsable Perspectiva de género Escritura creativa Mitología clásica Relato corto Aprendizaje activo This volume collects a selection of stories written by 76 students from the elective course Gender and Literature in English—Degree in English Studies, University of Granada (Spain)—since 2013 (seven academic courses). The stories are free rewritings of classical myths from a gender perspective and prove the power of writing beyond the paper, as students recreate fictional scenes that are nurtured by social action and resonate with their own life experiences. This book, edited by Gerardo Rodríguez Salas, is part of a research project funded by Junta de Andalucía and led by Adelina Sánchez Espinosa aimed at implementing responsible teaching laboratories with a gender perspective looking for the interaction of literary and visual cultures as agents in social intervention, with a special focus on issues of memory and gender violence. The collection opens with an unpublished short story by Australian writer Carmel Bird (Patrick White Award, 2016). Este volumen ofrece una selección de relatos de 76 alumnas y alumnos de la asignatura optativa Género y literatura en lengua inglesa del Grado en Estudios Ingleses en la Universidad de Granada. Las historias, aquí recogidas y seleccionadas durante siete cursos académicos, son reescrituras de mitos clásicos desde una perspectiva de género que demuestran el poder de la escritura más allá del papel, puesto que el alumnado recrea escenas ficcionales inspiradas en acciones sociales y en sus propias experiencias vitales. Este libro, coordinado y editado por Gerardo Rodríguez Salas, es parte de un proyecto de excelencia de la Junta de Andalucía (IP: Adelina Sánchez Espinosa) cuyo objetivo es implementar laboratorios de enseñanza responsable con una perspectiva de género. La interacción entre culturas literarias y visuales como motor de intervención social conduce a una atención especial a los temas de memoria y violencia de género, que se reflejan en los relatos seleccionados. Esta colección abre con una historia inédita de la escritora australiana Carmel Bird (Premio Patrick White 2016). 2022-02-07T08:10:47Z 2022-02-07T08:10:47Z 2022 info:eu-repo/semantics/other http://hdl.handle.net/10481/72682 spa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España