Developing collaborative relationships in lesson study Ferreira Quaresma, Marisa Alexandra Mendes da Ponte, João Pedro Collaboration Critical incidents Lesson study Primary teachers Colaboración Estudio de clases Incidentes críticos Maestros de primaria We discuss how collaborative relationships may develop in lesson study groups, paying attention to the critical incidents that may arise. This qualitative research study is based on two lesson studies with primary and middle school teachers. Data were collected through a researcher’s journal, audio records of working sessions, video records of research lessons, post lesson reflections, and individual interviews. In the two cases, the collaborative relationships developed as common aims and ways of productive joint work emerged. In the development of these relationships, several critical incidents had a strong influence, in some cases positive and in other cases negative. Analizamos cómo pueden desarrollarse las relaciones de colaboración en grupos de estudio de clases, prestando atención a los incidentes críticos. Esta investigación cualitativa se basa en dos estudios de clases, con maestros de primaria inferior y superior. Los datos se recopilaron a través de un diario, registros de audio de sesiones de trabajo, registros de vídeo de lecciones de investigación, reflexiones sobre la lección y entrevistas individuales. En los dos casos, surgieron relaciones de colaboración con la emergencia de objetivos comunes y formas de trabajo conjunto productivo. En el desarrollo de estas relaciones, varios incidentes críticos tuvieron una fuerte influencia, en algunos casos positiva y en otros casos negativa. 2021-04-09T10:48:45Z 2021-04-09T10:48:45Z 2021 journal article Quaresma, M. y Da Ponte, J. P. (2021). Developing collaborative relationships in lesson study. PNA 15(2), 93-107. [DOI: 10.30827/pna.v15i2.16487] http://hdl.handle.net/10481/67883 10.30827/pna.v15i2.16487 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ open access Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Granada