Flipped classroom and its use in teaching English as a foreign language Birová, Lenka Flipped classroom English language teaching Blended learning Video lecture Adult learners Clase invertida Enseñanza del inglés como lengua extranjera Aprendizaje combinado Video conferencia Enseñanza de adultos The study examines the effectiveness of the flipped classroom teaching strategy in the context of English language classroom. The research is focused on the development of the communicative ability of the students in the foreign language, views of the participants on their experience of flipped classroom, and identification of measures to overcome the issue of low homework completion. The presented data are based on an experiment conducted by the author at the University of Granada (Spain), with a group of undergraduate students attending a compulsory foreign language course. The data were collected using a standardized exam; an observation diary to evaluate the development of the students’ communicative ability in the foreign language; a questionnaire; and web-based statistical tools. Results show that the use of flipped classroom strategy had a positive effect on students’ foreign language abilities. El estudio examina la efectividad de la estrategia de la clase invertida en el contexto de inglés como lengua extranjera. La investigación se centra en el desarrollo de la habilidad comunicativa de los estudiantes de lengua extranjera, las percepciones de los participantes en relación con la clase invertida y la identificación de medidas para contrarrestar el que no hagan los deberes en casa. Los datos que se presentan están basados en un experimento llevado a cabo por la autora en la Universidad de Granada (España) con dos grupos de estudiantes de grado (experimental y control) que cursaban la materia obligatoria de Inglés como Lengua Extranjera. Los datos se recogieron utilizando los siguientes métodos: un examen estandarizado; un diario de observación con el fin de evaluar el desarrollo de la habilidad comunicativa de los estudiantes en la lengua extranjera; un cuestionario; y herramientas estadísticas en línea. Los resultados demuestran que el uso de la clase invertida tuvo un efecto positivo en las habilidades lingüísticas de los estudiantes. 2020-05-19T23:41:52Z 2020-05-19T23:41:52Z 2019 journal article Birová, L. (2019). Flipped classroom and its use in teaching English as a foreign language. Publicaciones, 49(5), 93–112. doi:10.30827/publicaciones.v49i5.15114 http://hdl.handle.net/10481/62136 doi:10.30827/publicaciones.v49i5.15114 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/ open access Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España Universidad de Granada