Using a social media campaign to promote public health awareness among pharmacy students Leon-Salas, Angie Quesada-Morua, María S. Salud pública Educación en Farmacia Public health Pharmacy Education Introduction: To describe pharmacy students’ perceptions about an innovative teaching activity planned to introduce the concept of public health and its relationship with pharmacy. Method: Elements of Public Health’ students had to take at least one picture illustrating how public health impacts their communities or place of residence. To do so, they received a Spanish This is Public Health campaign sign that had to be used to create a post in their personal Facebook profiles. At the end of this activity, students completed a brief survey evaluating their perceptions. Results: The This is Public Health campaign allowed students to comprehend public health concepts and recognized its relationship with pharmacy. Moreover, using this didactic strategy increased their interest and motivation towards public health-related topics. Students were able to identify the use of social media as a good way of presenting health information to their contacts. Conclusions: It is possible to motivate pharmacy students to know more about their role in public health activities using innovative teaching strategies. Public health educators need to integrate these strategies with classic classroom lessons and activities, accordingly to the changing learning needs of students that are growing up within a more technological background. Introducción: describir las percepciones de estudiantes de farmacia acerca de una actividad educativa innovadora propuesta para introducir el concepto de salud pública y su relación con la profesión. Método: los estudiantes del curso Elementos de Salud Pública tomaron al menos una fotografía que ilustró el impacto de la salud pública en su comunidad o lugar de residencia. La fotografía se tomó acompañada con un rótulo en español de la campaña “Esto es Salud Pública” y se colgó en una publicación en el perfil personal de Facebook de cada estudiante. Al final de esta actividad, los estudiantes completaron una breve encuesta que evaluó sus percepciones sobre el desarrollo de la misma. Resultados: El uso de la campaña “Esto es Salud Pública” permitió que los estudiantes comprendieran conceptos de salud pública nuevos para ellos y reconocieran su relación con farmacia. El uso de esta estrategia didáctica incrementó su interés y motivación hacia aspectos relacionados con la salud pública. Los estudiantes pudieron identificar el uso de redes sociales como una buena forma para presentar información de salud a sus contactos. Conclusiones: Es posible motivar a estudiantes de farmacia a conocer más sobre su rol en actividades de salud pública utilizando estrategias didácticas innovadoras. Los educadores en salud pública pueden integrar este tipo de estrategias, junto con lecciones y actividades de enseñanza clásicas, en respuesta a las cambiantes necesidades de aprendizaje de estudiantes que se desarrollan en un medio ambiente pleno de tecnología. 2020-03-25T12:02:25Z 2020-03-25T12:02:25Z 2020-01-20 info:eu-repo/semantics/article Leon-Salas, Angie; Quesada-Morua, María S.. Using a social media campaign to promote public health awareness among pharmacy students. Ars Pharm, 61(1): 33-37 (2020) 2340-9894 http://hdl.handle.net/10481/60624 http://dx.doi.org/10.30827/ars.v61i1.11357 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Granada, Facultad de Farmacia