Educational Multimedia for the learning of local archeology in the career degree in History at the University of Holguin Fernández Batista, Yanet Pérez Roche, Ronald Riverón Hernández, Matilde Irene Pérez Gonzáles, Benjamín Bosto Arqueología Enseñanza Aprendizaje Universidad Software Multimedia Archeology Teaching Learning College Multimedia Software The objective of this research is to introduce an Educational Multimedia Software named "Arqueología en Holguín", whose purpose is to favor the teaching-learning process of topics related to archaeological research in students enrolled in the degree in History at the University of Holguin. Due to its social and patrimonial importance, the domain of this subject constitutes a necessity in the integral formation of the graduates of this specialty. With the use of methods at the theoretical and empirical levels, the teaching - learning process of this discipline was characterized and some of its main deficiencies were identified. Information and Communication Technologies offer a set of advantages and opportunities to introduce, socialize and learn about the scientific work in this profile and increase the archaeological culture, taking advantage of them as an element that motivates young people to a large extent. The main result of this research is the development and implementation of Educational Multimedia Software "Arqueología en Holguín", which was conceived for informative, educational and training purposes, constituting an updated bibliographic material. Some of the main features and functionalities of the proposed software are described and some methodological recommendations are offered to teachers who choose to use this resource. With the application of statistical methods and hypothesis testing, an initial assessment is made of the effectiveness of the resulting software. La presente investigación tiene como objetivo introducir un Software Multimedia Educativo nombrado “Arqueología en Holguín”, cuyo propósito es favorecer el proceso de enseñanza-aprendizaje de temas relacionados con las investigaciones arqueológicas en estudiantes matriculados en la carrera Licenciatura en Historia en la Universidad de Holguín. Debido a su importancia social y patrimonial, el dominio esta materia, constituye una necesidad en la formación integral de los egresados de esta especialidad. Con el uso de métodos a nivel teórico y empírico, se caracterizó el proceso de enseñanza – aprendizaje de esta disciplina y se identificaron algunas de sus principales deficiencias. Las tecnologías de la Información y la Comunicación ofrecen un conjunto de ventajas y oportunidades para introducir, socializar y aprender sobre del trabajo científico en este perfil y aumentar la cultura arqueológica, aprovechándolas como un elemento que motiva a los jóvenes en gran medida. El principal resultado de esta investigación es el desarrollo e implementación del Software Multimedia Educativo “Arqueología en Holguín”, el cual fue concebido con fines informativos, educativos y de capacitación, constituyendo un material bibliográfico actualizado. Se describen algunas de las características y funcionalidades principales del software propuesto y se ofrecen algunas recomendaciones metodológicas a los profesores que elijan usar este recurso. Con la aplicación de métodos estadísticos y pruebas de hipótesis, se efectúa una valoración inicial de la efectividad del software resultante. 2020-03-05T09:29:41Z 2020-03-05T09:29:41Z 2019 info:eu-repo/semantics/article Fernández, Y., Pérez, R., Riverón, M.I., y Pérez, B.B. (2019). Multimedia educativa para el aprendizaje de la arqueología local en la carrera licenciatura en Historia en la Universidad de Holguín. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 10(1). 178 – 201. [http://hdl.handle.net/10481/60025] http://hdl.handle.net/10481/60025 spa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Granada