Conception of mothers and teachers about parental participation in an Ecuadorian rural children´s center Gissela Simbaña, Mirian Bertran Tarrés, Marta Pàmies Rovira, Jordi Participation Mothers Early childhood education Rural Ecuador Participación Madres Educación Temprana In recent years, the Early Childhood Education and Care (ECEC) has increased in rural areas of Ecuador as a result of the new educational policy that seeks to change the relationships between families and schools. The aim of this research is to analyze the conceptions that mothers and teachers have about parental participation in an Ecuadorian rural early childhood center. This is an ethnographic study. The ethnographic study was carried out for 10 months in the children's center, combining participant observation and interviews with different agents. Data on how teachers and mothers have specific and differentiated expectations about participation in a school are presented. The discourse is distorted by the different groups and processes, producing contradictions between the objectives established by law and the educational practices that are developed in the early childhood center. En los últimos años, la atención y educación a la primera infancia se ha ido incrementando en las zonas rurales de Ecuador como resultado de las nuevas políticas educativas que buscan cambiar las relaciones entre las familias y las escuelas. El objetivo de esta investigación es analizar las concepciones que tanto madres como educadoras manejan sobre la participación de los progenitores en un centro infantil de educación temprana de una comuna rural en Ecuador. Esta es una investigación etnográfica que se llevó a cabo durante diez meses de estancia, combinando la observación participante y la entrevista a diferentes agentes. Se presentan datos sobre cómo educadoras y madres tienen expectativas específicas y diferentes sobre la participación en la escuela. Se expone información sobre cómo el discurso de la participación en el centro infantil es distorsionado por los diferentes colectivos y procesos, produciéndose contradicciones entre los objetivos y prácticas educativas. 2020-03-05T08:10:00Z 2020-03-05T08:10:00Z 2019 info:eu-repo/semantics/article Simbaña, M.G., Bertran, M., y Pàmies, J. (2019). Concepciones de madres y educadoras sobre la participación parental en un centro infantil rural ecuatoriano. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 10(1). 166 – 177. [http://hdl.handle.net/10481/60013] http://hdl.handle.net/10481/60013 spa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Granada