The comparison of the fatigue of families with children who have normal and different developments (with the help of teachers) Dürüst, Çiğdem Disabled children Family Family needs Fatigue Depressions Anxiety Niños discapacitados Familia Necesidades familiares Fatiga Depresión Ansiedad The research was conducted as a comparative analysis of families with children with special needs and families which have normally developed children. The aim of this study is to determine whether perceived stress, personal well-being, self-esteem, burnout, anxiety and depression levels are affected by having children with special needs. In addition, the study was conducted to determine the relationship between parents’ social skill levels with and without special needs, stress, burnout, self-esteem, anxiety, depression, personal well-being and socio-demographic variables. Interviews were carried out with 240 parents who have at least one 3 years old or above child with and without special needs. Face-to-face interviews were conducted with some participants and others were contacted through teachers. A 'Personal Information Form' was filled in by the participants, ‘Social Skill Scale A‘, ‘Perceptual Stress Scale', 'Personal Well-Being Index-Adult (KIO-Y) Form', 'Rosenberg Self-Esteem Scale', ‘Burnout Inventory Scale’ and 'Hospital Anxiety and Depression Scale were used to determine the level of stress, personal well-being, self-esteem, burnout, depression and anxiety respectively. The findings of the statistical analyses were discussed in according to the results of the research on similar subjects. Six variables related to the parents’ physical and mental health levels were considered. The regression models established to predict the differences in the lives of these parents through these variables were found to be significant for the two groups supporting the literature. Esta investigación se realizó para un análisis comparativo de las familias que tienen niños con necesidades especiales y las familias que tienen niños desarrollados normales. El objetivo de este estudio es determinar si los niveles de estrés percibido, bienestar personal, autoestima, agotamiento, ansiedad y depresión se ven afectados por tener hijos con necesidades especiales. Además, se llevó a cabo para determinar ninguna relación entre los niveles de habilidades sociales de los padres con y sin necesidades especiales, estrés, agotamiento, autoestima, ansiedad, depresión, bienestar personal y variables sociodemográficas. Se realizaron entrevistas con 240 padres que tienen al menos un niño de 3 años o más con y sin necesidades especiales. Se condujeron entrevistas personales con algunos participantes. Aquellos que no aceptaron entrevistas personales fueron contactados con la ayuda de los profesores. Se aplicó un "Formulario de información personal" a los participantes. Con el fin de determinar los niveles de habilidad social de los padres, Se utilizaron la 'Escala de Habilidad Social A' y la ‘Escala de estrés perceptual’ para determinar el nivel de estrés, el 'Formulario de índice de bienestar personal-adulto (KIO-Y)' para determinar el nivel de bienestar personal, la 'Escala de autoestima de Rosenberg' para determinar el nivel de autoestima, la 'Escala de inventario de agotamiento' para determinar los niveles de agotamiento y la 'Escala hospitalaria de ansiedad y depresión' para determinar los niveles de depresión y ansiedad. Los resultados de los análisis estadísticos se discutieron de acuerdo con los resultados de la investigación en temas similares. Se consideraron seis variables que se pensaba que estaban relacionadas con los niveles de salud física y mental de los padres en la investigación. Se encontró que los modelos de regresión establecidas para predecir los cambios en las vidas de los padres que tienen niños con y sin necesidades especiales a través de estas variables a ser significativa para los dos grupos con el fin de apoyar la literatura. 2020-03-03T08:45:44Z 2020-03-03T08:45:44Z 2018 info:eu-repo/semantics/article Dürüst, Ç. (2018). The comparison of the fatigue of families with children who have normal and different developments (with the help of teachers). Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 9(2), pp. 24 – 46. [http://hdl.handle.net/10481/59941] http://hdl.handle.net/10481/59941 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Granada