Students’ physical activity intensity and sedentary behaviour by physical self-concept profiles: A latent profile analysis Guijarro Romero, Santiago Viciana Ramírez, Jesús Casado Robles, Carolina Physical self-perceptions Physical Activity Sedentary behaviour Clusters Accelerometry Aims of this study were to identify student clusters in physical appearance, sport competence, global physical self-concept and self-esteem, and to examine whether different physical self-concept groups differ in their moderate-to-vigorous physical activity (MVPA) and sedentary behaviour. Participants of the study were 211 boys and 183 girls aged 13-16 years. MVPA and sedentary behaviour were monitored by GT3X accelerometers during seven days. Participants’ physical self-concept was measured by the short Physical Self-Description Questionnaire. Latent profile analyses revealed a four-cluster solution: 1) “low sport competence, moderate global physical self-concept and self-esteem, and high physical appearance”; 2) “high sport competence, moderate global physical self-concept and self-esteem, and low physical appearance”; 3) “moderate sport competence, global physical self-concept, self-esteem, and physical appearance”, and 4) “moderate sport competence and global physical self-concept, high self-esteem, and low physical appearance”. Multivariate analysis of variance showed differences in MVPA between boys’ in clusters 2 and 3 (p < .05). Students’ MVPA levels differ by physical self-concept profiles. Los objetivos del estudio fueron identificar grupos de estudiantes en apariencia física, competencia deportiva, autoconcepto físico global y autoestima, y examinar si los diferentes grupos de autoconcepto físico difieren en su actividad física moderada-vigorosa (AFMV) y comportamiento sedentario. Los participantes del estudio fueron 211 varones y 183 mujeres de 13-16 años. La AFMV y el comportamiento sedentario fueron monitorizados por acelerómetros GT3X durante siete días. El autoconcepto físico de los estudiantes fue medido por la versión corta del Physical Self-Description Questionnaire. Los análisis de perfil latente revelaron una solución de cuatro grupos: 1) “baja competencia deportiva, moderado autoconcepto físico global y autoestima, y alta apariencia física”; 2) alta competencia deportiva, moderado autoconcepto físico global y autoestima, y baja apariencia física”; 3) “moderada competencia deportiva, autoconcepto físico global, autoestima, y apariencia física”; y 4) “moderada competencia deportiva y autoconcepto físico global, alta autoestima, y baja apariencia física”. Los análisis multivariados de la varianza mostraron diferencias en la AFMV entre los grupos de chicos 2 y 3 (p < ,05). Los niveles de AFMV de los estudiantes difieren según los perfiles de autoconcepto físico. 2020-01-20T10:15:36Z 2020-01-20T10:15:36Z 2020-01 journal article Guijarro-Romero, S., Mayorga-Vega, D., Viciana, J., Casado-Robles, C., Gråstén, A., & Jaakkola, T. (2019). Students’ physical activity intensity and sedentary behaviour by physical self-concept profiles: A latent profile analysis.[Intensidad de la actividad física y comportamiento sedentario de los estudiantes por perfiles de autoconcepto físico: Un análisis de perfil latente]. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte. doi: 10.5232/ricyde, 16(59), 85-101. http://hdl.handle.net/10481/58931 10.5232/ricyde2020.05907 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ open access Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Ramón Cantó Alcaráz