New Insights into Written Competence in CLIL and non-CLIL Programmes: Pedagogical Implications Corral Robles, Silvia Pedagogical implications Implicaciones pedagógicas Silvia Corral Robles. Universidad de Granada, Facultad de Ciencias de la Educación y del Deporte de Melilla Recepción: 01/09/2018 | Aceptado: 27/02/2019 Correspondencia a través de ORCID: Silvia Corral Robles - 0000-0001-6315-7329 Multilingualism has been largely promoted by the European Union through the implementation of a widespread educational approach. An approach that is known as Content and Language Integrated Learning (CLIL). Research on writing development in content and language integrated learning settings is still inconclusive. Thus, the study focuses on the research conducted in order to investigate the development of students’ written competence in CLIL and non-CLIL (English as a foreign language) programmes scrutinizing the linguistic, discourse, strategic and sociolinguistic competence. The results of the analysis of the English written competence of 112 fourth year CLIL and non-CLIL secondary education students reveal that in relation to the linguistic competence, the Non-CLIL group resort to their L1 prior knowledge more frequently than the CLIL group. As regards the strategic competence, the ‘literal translation’ strategy was the most recurrent strategy in the case of the Non-CLIL group. Regarding the discourse competence, CLIL group significantly outperformed their peers in written accuracy. Moreover, both groups presented a similar number of deviations regarding cohesion and coherence. Thus, this paper aims at describing the pedagogical implications derived from the abovementioned results in order to support writing development in secondary school and therefore, CLIL and Non-CLIL practice. These pedagogical implications will help CLIL teachers raise learners’ language awareness improving this way their written performance. Resumen: El multilingüismo ha sido promovido en gran medida por la Unión Europea a través de la implementación de un enfoque educativo generalizado. Un enfoque que se conoce como Aprendizaje Integrado de Contenido y Lenguas Extranjeras (AICLE). La investigación sobre el desarrollo de la escritura en entornos de aprendizaje integrado aún no es concluyente. Por lo tanto, el estudio se centra en investigar el desarrollo de la competencia escrita de los estudiantes en programas AICLE e ILE (inglés como lengua extranjera) que analizan la competencia lingüística, discursiva, estratégica y sociolingüística. Los resultados del análisis de la competencia escrita en inglés de 112 estudiantes de 4ºESO de la línea AICLE e ILE revelan que, en relación con la competencia lingüística, el grupo que no pertenece a AICLE recurre a su conocimiento previo de L1 con mayor frecuencia que el grupo AICLE. En cuanto a la competencia estratégica, "traducción literal" fue la estrategia más recurrente en el caso del grupo ILE. En cuanto a la competencia del discurso, el grupo AICLE superó significativamente a sus compañeros. Además, ambos grupos presentaron un número similar de desviaciones con respecto a la cohesión y la coherencia. Por lo tanto, este estudio tiene como objetivo describir las implicaciones pedagógicas derivadas de los resultados antes mencionados para apoyar el desarrollo de la escritura en Educación Secundaria y, por lo tanto, en la práctica de AICLE e ILE. Estas implicaciones pedagógicas ayudarán a los maestros de AICLE a aumentar la competencia lingüística de los alumnos, mejorando así su rendimiento escrito. 2020-01-07T08:59:15Z 2020-01-07T08:59:15Z 2019-02-27 info:eu-repo/semantics/article Corral Robles, S. (2019). New Insights into Written Competence in CLIL and non-CLIL Programmes: Pedagogical Implications. ReiDoCrea - Monográfico sobre Perspectivas transnacionales en la enseñanza de lenguas, 8(3), 289-304. [http://hdl.handle.net/10481/58466] 2254-5883 http://hdl.handle.net/10481/58466 10.30827/Digibug.58466 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial 3.0 España Universidad de Granada