The Cultural Importance of Diachronic Analysis of Literary Texts in Relation to Teaching Arabic as a Foreign Language: Sexuality and Gender in The Ring of the Dove Grozdanoski, Borjan Ruiz Cecilia, Raúl Sexualidad Género Sexuality Gender identity Borjan Grozdanoski. University American College Skopje. Skopje, Republic North Macedonia - 0000-0002-1233-1662 Raúl Ruiz Cecilia. Universidad de Granada. España – ORCID 0000-0002-8119-549X Recepción: 16/02/2019 | Aceptado: 19/04/2019 Correspondencia a través de ORCID: Borjan Grozdanoski - 0000-0002-1233-1662 This research emerged out of the need to reflect on gender-related issues, especially regarding Queer Theory, gender inversion and gender polarisation, in The Ring of the Dove by Ibn Hazm of Cordoba. The objective of this study is to give broader perspectives in teaching Arabic, with emphasis on the importance of the cultural awareness regarding issues related to sex and gender. The methodology applied in the research consists of selective literary analysis, comparison, juxtaposition and contrasting of previous findings on the matter as opposed to the actual text in different versions. As a result of our investigation we can reaffirm some already established findings and also contribute new ones concerning sexual autonomy presented in the treatise. In conclusion, to some extent The Ring of the Dove is liberated from its medieval dogmatic shackles with respect to sexuality and gender affiliation. Resumen: Esta investigación surgió de la necesidad de reflexionar sobre temas relacionados con el género, especialmente en relación con la teoría Queer, la inversión y la polarización de género, en El Collar de la paloma de Ibn Hazm de Córdoba. El objetivo de este estudio es ofrecer perspectivas más amplias en la enseñanza del árabe, con énfasis en la importancia de la conciencia cultural con respecto a las cuestiones relacionadas con el sexo y el género. La metodología aplicada en la investigación consiste en análisis literario selectivo, comparación, yuxtaposición y contraste de hallazgos previos sobre el tema contrastando el texto principal en diferentes versiones. Como resultado de nuestra investigación, podemos reafirmar algunos hallazgos ya establecidos y también contribuir con nuevos sobre la autonomía sexual presentados en el tratado. En conclusión, hasta cierto punto, El collar de la paloma está liberado de las cadenas dogmáticas medievales con respecto a la sexualidad y la afiliación de género. 2020-01-07T08:54:04Z 2020-01-07T08:54:04Z 2019-04-19 info:eu-repo/semantics/article Grozdanoski, B. & Ruiz Cecilia, R. (2019). The Cultural Importance of Diachronic Analysis of Literary Texts in Relation to Teaching Arabic as a Foreign Language: Sexuality and Gender in The Ring of the Dove. ReiDoCrea - Monográfico sobre Perspectivas transnacionales en la enseñanza de lenguas, 8(3), 305-323. [http://hdl.handle.net/10481/58465] 2254-5883 http://hdl.handle.net/10481/58465 10.30827/Digibug.58465 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial 3.0 España Universidad de Granada