Physical activity and health-related quality of life in schoolchildren: structural equations analysis Zurita Ortega, Félix Salvador Pérez, Federico Knox, Emily Gámiz Sánchez, Vanesa María Chacón Cuberos, Ramón Rodríguez Fernández, Sonia Muros, José J. Health-related quality of life Physical activity Self-esteem BMI Mediterranean diet Schoolchildren Calidad de vida relacionada con la salud Actividad física Autoestima IMC Dieta mediterránea Escolares The aim of this research was to develop an explanatory model of body mass index (BMI), health-related quality of life, and physical activ-ity, and to analyse the effects of the physical variables on the levels of physical activity, self-esteem and health-related quality of life. A cross-sectional study was conducted on a sample of 631 Spanish schoolchildren (12.5 ± 1.4 years old). They completed questionnaires on self-esteem (Rosemberg test), physical activity (PAQ-C), Mediterranean diet (KIDMED), quality of life (KIDSCREEN-27) and had their BMI and maximum oxygen uptake measured. Structural equations constituted the statistical analyses. A correlation was found between lower BMI and fewer hours of self-reported screen time which was also conducive to higher cardio-respiratory levels and greater engagement in physical activity. More physical activity and better dietary care were related generally with higher health-related quality of life and self-esteem. The model demonstrated ac-ceptable goodness of fit. Findings of the study suggest physical activity and positive dietary behaviours should be promoted in Spanish schools as incremental improvements have the potential to concordantly improve a large range of healthful outcomes including health-related quality of life, self-esteem and BMI. El objetivo de este estudio es contrastar un modelo explorato-rio del índice de masa corporal (IMC), calidad de vida relacionada con la salud y actividad física, y analizar los efectos de las variables físicas en los niveles de actividad física, autoestima y calidad de vida. Se realizó un estu-dio transversal en una muestra de 631 escolares españoles (12.5 ± 1.4 años). Estos cumplimentaron los cuestionarios de autoestima (test de Ro-semberg), actividad física (PAC-C), dieta mediterránea, (KIDMED), cali-dad de vida (KIDSCREEN-27), además de medir su IMC y consumo má-ximo de oxígeno. Se emplearon ecuaciones estructurales para realizar los análisis estadísticos. Se observó que la correlación entre un bajo IMC y po-cas horas de pantalla se asoció a buenos niveles cardio-respiratorios y a un aumento de los niveles de actividad física. Realizar más actividad física y seguir buenos patrones alimentarios se asoció a un aumento generalizado de la calidad de vida, lo cual se traducía en un aumento de la autoestima. Los resultados indicaron un buen ajuste y fiabilidad del modelo. Como conclusiones, la relación entre un bajo IMC y un menor tiempo de pantalla generó una mayor capacidad aeróbica y un incremento de los niveles de ac-tividad física. Cuando la actividad física aumenta hay un incremento gene-ralizado de la calidad de vida asociada a la salud y la autoestima. 2019-02-13T13:22:26Z 2019-02-13T13:22:26Z 2018-05 journal article Zurita Ortega, Félix; Salvador Pérez, Federico; Knox, Emily; Gámiz-Sánchez, Vanesa M.; Chacón-Cuberos, Ramón; Rodríguez Fernández, Sonia; Muros, José J. Physical activity and health-related quality of life in schoolchildren: structural equations analysis. anales de psicología, 2018, vol. 34, nº 2 (may), 385-390. [http://hdl.handle.net/10481/54733] 0212-9728 1695-2294 http://hdl.handle.net/10481/54733 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ open access Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones