Little High, Little Low: Girls’ and Boys’ Academic Self-concept and Performance in English as a Foreign Language Hughes, Stephen Fuentes Fuentes, Carmen Language learning Gender Motivation Anxiety Academic performance Aprendizaje de la lengua extranjera Género Motivación Ansiedad Rendimiento académico The relationship between self-concept and performance in education is a complex one and results from research on this matter are, at times, contradictory. The aim of this study is to analyse differences in perceptions between male and female students in terms of their academic self-concept and their actual performance in English as a Foreign Language (EFL). A total of 110 upper secondary students in Granada, Spain, provided personal perspectives into their perceived strengths and weaknesses in discrete communicative language skills in English and reported on their academic performance in this subject. Results show differences between boys’ and girls’ perceptions, whereby female participants in the study have relatively higher levels of motivation but also increased levels of anxiety; in addition, females expressed a poorer view on their academic performance in the different language skills in comparison to males, despite the fact that girls’ actual performance in assessments was slightly better. The study tentatively concludes that the analysis of student perceptions on their own mastery of skills, as well as their affective attachment towards the language, may provide useful information for teachers. La relación entre auto-concepto y rendimiento en la educación es una cuestión compleja y a veces contradictoria. El propósito de este estudio es el de analizar las diferencias en percepciones entre alumnos y alumnas en términos de su auto-concepto y rendimiento real en la asignatura de inglés como lengua extranjera. En total, 110 estudiantes del último curso de Bachillerato proporcionaron sus perspectivas personales sobre sus fortalezas y debilidades percibidas en las destrezas comunicativas en inglés; asimismo, proporcionaron información sobre sus resultados académicos en esta asignatura. Los resultados muestran diferencias entre las percepciones de chicos y chicas, donde se detecta una tendencia para las alumnas a tener niveles de motivación más altos, pero también niveles más elevados de ansiedad. Por otra parte, las alumnas expresaron un auto-concepto académico más negativo en cuanto a las destrezas comunicativas en comparación con los alumnos, y eso a pesar de obtener mejores resultados en las evaluaciones. El estudio concluye de manera tentativa que las percepciones del alumnado y su conexión afectiva con el idioma puede proporcionar información de utilidad para el profesorado. 2018-12-12T11:37:01Z 2018-12-12T11:37:01Z 2017-11 info:eu-repo/semantics/article Hughes, Stephen; Fuentes-Fuentes, Carmen. Little High, Little Low: Girls’ and Boys’ Academic Self-concept and Performance in English as a Foreign Language. Porta Linguarum, Monográfico II: 73-86 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/54111] 1697-7467 http://hdl.handle.net/10481/54111 10.30827/Digibug.54111 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Granada