An Evaluation of Textbooks Designed for Advanced English Learners Within a Foreign Context: A Critical Thinking Perspective Khodadady, Ebrahim Karami, Maliheh Critical thinking Inference Deduction Evaluation Pensamiento crítico Inferencia Deducción Evaluación The present study explored the relationships between inference and deduction abilities as two aspects of critical thinking (CT), tasks dealing with the CT and its two aspects, and the English language achievement (ELA) of advanced learners of English as a foreign language in Iran. To this end, the 172 participants’ scores obtained in the last three semesters were averaged and correlated with the shortened Persian Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal and its two inference and deduction subtests. Significant relationships were found between the ELA and CT. Tasks based on the CT also correlated significantly with the ELA, leading to suggestions made for future research. El presente estudio exploró las relaciones entre las habilidades de inferencia y deducción como dos aspectos del pensamiento crítico (CT), tareas relacionadas con la CT y sus dos aspectos, y el logro en el idioma inglés (ELA) de los estudiantes avanzados de inglés como lengua extranjera en Irán . Con este fin, los 172 resultados de los participantes obtenidos en los últimos tres semestres se promediaron y se correlacionaron con la evaluación abreviada del pensamiento crítico persa Watson-Glaser y sus dos subpruebas de inferencia y deducción. Se encontraron relaciones significativas entre ELA y CT. Las tareas basadas en la CT también se correlacionaron significativamente con la ELA, lo que condujo a sugerencias hechas para futuras investigaciones. 2018-12-04T12:49:03Z 2018-12-04T12:49:03Z 2017-06 info:eu-repo/semantics/article Khodadady, Ebrahim; Karami, Maliheh. An Evaluation of Textbooks Designed for Advanced English Learners Within a Foreign Context: A Critical Thinking Perspective. Porta Linguarum, 28: 95-109 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/54005] 1697-7467 http://hdl.handle.net/10481/54005 10.30827/Digibug.54005 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Granada