The 21st Century English Language Reading Classroom in Montenegro: the Influence of Metacognitive Strategies on University Students’ Attitudes Regarding the Process of Reading in English Mijušković, Marija Simović, Saša Foreign language reading classroom Teaching reading skills Metacognitive reading strategies Learner autonomy Aula de lectura para lenguas extranjeras Habilidades de enseñanza y lectura Estrategias metacognitivas para la lectura Autonomía del lector In this paper the authors discuss the effect of the use of metacognitive strategies on students’ attitudes about the process of reading in English as their foreign language. A survey was conducted among university students in order to establish their attitudes about their involvement in the reading process when they apply metacognitive strategies. The results of comparing the students’ knowledge with the level of their reading comprehension imply that students who apply metacognitive strategies in reading have a much more positive attitude towards the process of reading in English. En este trabajo de investigación, los autores discuten la influencia del uso de estrategias metacognitivas en la actitud de los estudiantes durante el proceso de leer en inglés como lengua extranjera. Se realizó una encuesta a estudiantes universitarios con el fin de determinar su actitud al aplicar estrategias metacognitivas en el proceso de lectura,. Comparando las respuestas dadas por los estudiantes en relación a sus conocimientos, los cuales son medidos por el nivel obtenido en lectura comprensiva, los resultados apuntan a que los alumnos que aplican estrategias metacognitivas en la lectura muestran actitudes más positivas durante el proceso de leer en inglés. 2018-11-23T10:32:41Z 2018-11-23T10:32:41Z 2016-06 journal article The 21st Century English Language Reading Classroom in Montenegro: the Influence of Metacognitive Strategies on University Students’ Attitudes Regarding the Process of Reading in English. Porta Linguarum, 26: 23-36 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/53921] 1697-7467 http://hdl.handle.net/10481/53921 10.30827/Digibug.53921 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ open access Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Granada