Fillers and the Development of Oral Strategic Competence in Foreign Language Learning Basurto Santos, Nora M. Hernández Alarcón, María Magdalena Mora Pablo, Irasema Fillers Foreign languages Communicative and strategic competence Muletillas Lenguas extranjeras Competencia comunicativa y competencia estratégica A lot of research has been carried out on how students go about developing communicative competence when learning foreign languages. However, little do we know about how foreign language teachers help their learners to develop oral strategies that will enable them to cope with speaking problems on the fly and beyond the FL classroom. In this article we focused on a single oral communicative strategy that, we argue, has been neglected, in general, in foreign language classrooms. We present the findings of a research that focused on teaching fillers in FL classrooms in different teaching contexts and various FL classes. Se ha investigado bastante sobre cómo los estudiantes desarrollan la competencia comunicativa durante el aprendizaje de lenguas extranjeras (LEs). Sin embargo, se sabe muy poco sobre cómo los profesores ayudan a sus estudiantes a desarrollar estrategias orales que les permitan enfrentar problemas que surgen en el momento de la comunicación y más allá del aula. En este artículo presentamos y discutimos los resultados de una investigación acerca de la enseñanza de las muletillas en clases de LEs en diferentes contextos educativos. Se concluye que la enseñanza de las muletillas ha sido descuidada en gran medida en los salones de lenguas extranjeras. 2018-11-23T09:39:35Z 2018-11-23T09:39:35Z 2016-01 journal article Basurto Santos, Nora M;. Hernández Alarcón, María Magdalena; Mora Pablo, Irasema. Fillers and the Development of Oral Strategic Competence in Foreign Language Learning. Porta Linguarum, 25: 191-201 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/53916] 1697-7467 http://hdl.handle.net/10481/53916 10.30827/Digibug.53916 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ open access Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Granada